Timmerkörning på branta och sliriga skogsvägar med 74 tons totaltvikt ställer höga krav på drivningsegenskaperna på timmerekipaget. Därför testar Volvo hydraulisk framhjulsdrift på en av bilarna i det pågående timmerbilsprojektet ETT (En Trave Till).

– Vi ser redan stora förbättringar av körbarheten, säger Lena Larsson, Volvo-projekt­ledare för ETT-projektet.
En av de tre testbilarna i ETT-projektet har nyligen utrustats med hydraulisk framhjulsdrift som kan kopplas in när bilen kör på sliriga vägar, i branta backar med dåligt grepp och på trånga vändplaner. Ekipaget, en Volvo FH16-660 med link och trailer, går med 74 tons totalvikt och testar möjligheten att mata virke från skogen till en dragbil med link och trailer i samt ibland köra hela vägen till sågverk och annan industri.

– Testet ger oss unika möjligheter att se hur man kan optimera hydraulisk framhjulsdrift för olika körfall, säger Lena Larsson. Den extra höga tågvikten ger maximalt med information och erfarenheter hur man bäst kan nyttja den hydrauliska driftmöjligheten.

Hydraulisk drift är i sig ingen nyhet, men tillämpningen på extra tunga timmerekipage är helt nytt. I testet har man valt att nyttja två separata hydraulmotorer (en i varje hjul) som är integrerade i framhjulsnavet och som drivs av en hydraulpump som är kopplad till motorkraftuttaget.