För första gången har ett en-komponents rutlim uppfyllt de hårda krav som ställs i Euro NCAPs kraschtester efter en kort ivägkörningstid. Terostat 8597 HMLC från Henkel försäkrar en tidigare oöverträffad säkerhetsnivå. Redan efter fyra timmar uppfyller fordonet Euro NCAPs bästa säkerhetsprestanda och tilldelas betyget fem stjärnor igen.

Vid byte av vindrutor är säkerheten allra viktigast eftersom rutan fungerar som en essentiell del för den övergripande strukturen hos bilkarossen. Vid en olycka absorberar den en del av den energi som orsakas genom en krasch och håller passagerarens krockkudde på rätt plats. För att säkerställa att denna funktion fungerar tillförlitligt, även strax efter ett byte av glasrutan, är det viktigt att använda ett högpresterande rutlim då limmet är det enda materialet som binder vindrutan till bilkarossen. Genom introduktionen av Terostat 8597 HMLC sätter Henkel nya säkerhetsnormer för limning av vindrutor.

Oberoende specialister från ett auktoriserat testinstitut och från TÜV Rheinland har utsatt produkten för omfattande tester i simulerade krasch-situationer, där det exempelvis har genomförts frontalkollisioner vid högre hastighet och mot mindre hinder vilket påverkar bilen exponentiellt starkare. Terostat 8597 HMLC är det allra första en-komponentslimmet för vindrutor som har klarat Euro NCAPs krävande kraschtester.

Även under maximal belastning och efter väldigt kort ivägkörningstid förbättrar limmet det strukturella motståndet hos bilen och ger bättre skydd för passagerarna. Redan fyra timmar efter fönsterbytet möter Terostat 8597 HMLC högsta betyg och Euro NCAPs femstjärniga standard. Vid byte av vindrutorna kan nu verkstäderna ge sina kunder en säkerhetsnivå som på alla sätt motsvarar specifikationerna från de ursprungliga biltillverkarna.

Produktfördelar:
• Trådar sig inte
• Högmodulär
• Appliceras kallt med valfri despenseringsutrustning
• Patenterad ställbart munstycke för minskad limförbrukning