Baserat på framtidens ekonomiska krav och till följd av de globala trenderna­ har Still utvecklat cubeXX tillsammans med TEAMS DESIGN, Hamburg.
Utmaningen är att nå maximal resurseffektivitet och att skapa verktyg för en resursförvaltning som tillåter automatisering av processer med hög reaktions- och anpassningsförmåga.
För att klara de ökande beställningarna ”On Demand” kan cubeXX fungera­ både manuellt och som automatisk truck. I automatiskt läge eller i stand-by-­läge kan både hytten och gafflarna fällas in. På detta sätt optimeras utrymmet och trucken kan laddas vid lagerhyllorna. Utrymmet som krävs är därför betydligt reducerat.
cubeXX är inte bara extremt liten, utan också mycket smidig. Beroende­ på om trucken körs med eller utan laddare kan hjulen vridas så att den vänder på stället 360 grader och för att minska energiförbrukningen och skydda miljön kommer motvikter vara överflödiga. Istället kan två laststöd­ fällas­ ut under gafflarna.

Förarutrymmet kommer att förlängas vid manuell drift för att ge föraren fullskalig arbetsyta. Det höj- och sänkbara taket på cubeXX ger föraren tillräckligt med utrymme för att kunna välja mellan stående eller sittande förarställning. Förarplatsen­ kan dessutom vändas 180° vid ändrad färdriktning.
Om manuell drift tillämpas identifierar cubeXX föraren via ett chip, till exempel i hans kläder. Med denna information ställs access­kontroll, automatisk justering av sits och språket på displayen in automatiskt. Den moderna kommunikationsutrustningen med stor bildskärm håller reda på flödet av material och information eller används för navigering i lagret. Detta säkerställer korrekt drift av fordonet vid alla tillfällen.