För första gången någonsin visar Bridgestone upp världens största däck, storlek 59/80 R63, på europeisk mark. Sex entreprenaddäck med en diameter på 4,02 meter, lastades av i Göteborg den 10 augusti.
Dessa Bridgestone-jättar transporterades sedan1 500 km norrut till kopparmalmsdagbrottet Aitik i Lappland, där däcken kommer att monteras på en eldriven modell av ett av världens största fordon: gruvlastbilen Caterpillar795F, som väger 570 ton när den är fullastad.
Bridgestones entreprenaddäck VRPS® (V-Steel Rock Premium Service) har utformats för att kunna bära laster på mer än 100 ton på mycket tufft underlag. Däcken tillverkas vid Bridgestones anläggning Kitakyushu i Japan, där man är specialiserad på entreprenaddäck.
”Även om däckstorleken 59/80 R63 används i dagbrott i Amerika och Australien, så är detta första gången som dessa Bridgestone-däck har använts i Europa”, säger Mats-Johan Adner, VD för Bridgestone Sweden. ”Vi är stolta över att valet föll på Bridgestone som däckleverantör till en av världens första och största eldrivna gruvlastbilar.”
Med en diameter som gott och väl motsvarar den dubbla längden hos en person av normallängd, en bredd på1,47 meteroch en vikt på 5,75 ton, så kräver dessa däck en mycket speciell hantering och logistik. I Göteborg hanterade en grupp på sex man staplingsmaskiner och 16-tons gaffeltruckar för att lyfta däcken från sina containrar och lasta dem på en enorm släpvagn i mindre än tre timmar.
– Göteborgs Hamn hanterade leveransen på ett mycket professionellt sätt, den mycket ovanliga konvojen väckte stor uppmärksamhet under sin långa färd mot norr, sa Erwin Lever, produktchef hos Bridgestone Sweden.