Uppskattningsvis finns 200–300 olagliga grävmaskiner, hjullastare och stora tippvagnar i Sverige. De får inte användas eller säljas inom EU på grund av att de inte uppfyller CE-märkningen.
Maskinleverantörernas vd Björn Bäckström anser att problemet med falskt CE-märkta maskiner har minskat jämfört med 2007–2008.
Då var leveranstiden på maskiner hos auktoriserade handlare i Sverige upp till ett år och därför ökade importen av olagliga maskiner från främst USA.
– Allt eftersom kunskapen hos kunderna har ökat så tror jag att problemet har minskat, säger Björn Bäckström.

Den som köper en maskin hos en etablerad handlare i Sverige kan vara säker på att den är laglig. Den som köper via annons på begagnatmarknaden bör noga kontrollera att det följer med en instruktionsbok på svenska och att det så kallade intyget om överensstämmelse, ett intyg om att maskinen överensstämmer med EU:s säkerhetskrav, är skrivet på svenska av någon som är seriös.
– Det får alltså inte stå att en skrothandlare är tillverkare av maskinen vilket har förekommit, säger Björn Bäckström.

Den som köper en olaglig maskin riskerar användningsförbud om tillsynsmyndigheterna (Arbetsmiljöverket av säkerheten och Transportstyrelsen av motorerna) gör en kontroll.
Om olyckan är framme är försäkringsbolagen inte heller pigga på att ersätta kostnaderna. Maskinhandlarnas policy är att varken serva eller sälja reservdelar till olagliga maskiner.
– De som har köpt en sådan maskin bör gå tillbaka till säljaren och kräva vartenda öre tillbaka, säger Björn Bäckström.