Goodyear presenterar företagets första kommersiella användning av mikrochip i lastbilsdäck.  Det nya trailerdäcket Goodyear Regional RHT II RFID (Radio Frequency Identity) 435/50R19.5 har ett inbyggt mikrochip med ett unikt gränssnitt till FleetOnlineSolutions, Goodyears webbaserade däckhanteringsprogram.  För åkerier ger det nya däcket fördelar i form av minskad stilleståndstid, bättre däckhantering och ökad säkerhet.  Tekniken vann pris i Latinamerika tidigare i år.

Däckövervakning kan vara tidsödande när varje däck måste identifieras genom märkningarna på sidoväggarna, som ofta är svårlästa på grund av smuts eller nötning. Mikrochippet byggs in i däcket på fabrik och programmeras med en unik kod. Med RFID går det snabbt att identifiera varje däck genom att föra en handburen skanner runt sidoväggen så att informationen registreras elektroniskt.  Fler fördelar är att dessa däck är mycket lättare att spåra vid stöld än andra däck och att de kan övervakas under hela däckets livslängd, även som regummering.

Att RFID byggdes in i just storleken 435/50R19.5 beror på att det är den mest populära däckstorleken bland megatrailer-operatörer, för maximal volym inom den europeiska gränsen för total trailerhöjd på fyra meter.  Flera stora megatrailer-åkerier använder det webbaserade däckhanteringssystemet Goodyear FleetOnlineSolutions (FOS)1 där noggrann inspektion av däck krävs.  Med RFID går däckövervakningen snabbare och blir mer tillförlitlig.

Mikrochippet byggs in i däcket på fabrik och programmeras med en unik kod, så att en handburen läsare kan användas för att se däckets typ och storlek samt dess unika identifieringsnummer.  Ute på fältet kan Goodyears serviceleverantörer eller åkerier snabbt skanna alla RFID-däck och registrera informationen elektroniskt, vilket sparar tid och säkerställer tillförlitligheten.  Inventering av nya, begagnade och regummerade däck är ännu en fördel.