Kortnyheter

NCC ställer krav för grönare lastbilstransporter

Bättre effektivitet och miljö. Det är målet för ett samarbete mellan NCC och ett antal åkerier i Stockholm. Rätt lastbilstyp, välplanerade transporter och ökad återvinning ska öka lönsamheten och minska utsläppen.
Byggtransporter har kallats branschens bortglömda miljöfråga. Stora koldioxidutsläpp produceras på grund av att transporterna till och från byggarbetsplatserna är ineffektiva och ofta körs med bilar med överkapacitet för det de transporterar. För att optimera varje körning har nu NCC i detalj analyserat sina transporter i Stockholmsområdet och de fordon som anlitas och ställt krav på leverantörerna. Med transportplanering, lättare bilar och förändrat körsätt räknar NCC nu med stora besparingar både för miljö och ekonomi.
– Att lastbilar aldrig ska gå tomma är något man talat om länge i branschen och ofta stannar det tyvärr vid vackert tal. I praktiken kör bilarna mer eller mindre tomma åt ena hållet när de hämtar eller lämnar material. Enligt vårt nya sätt att arbeta så ska de nu alltid ha planerade tur- och returtransporter med schaktmassor, nytt eller återvunnet material, säger Leif Pettersson, arbetschef på NCC Roads i Stockholm.

De 20 lastbilar som ingår i samarbetet är av fem olika märken och har beställts och specialbyggts enligt NCC:s krav. Det kan till exempel innebära att lastbilarna har fått mindre bränsletankar, motorer och hytter för att göra bilarna så lätta och bränslesnåla som möjligt, särskilt anpassade för de transporter av schakt, grus och sten som de används till. Varje lastbil har också fått en inbyggd våg för att säkerställa rätt mängd last varje gång. För att undvika tomkörningar till och från arbetet vid arbetspassets början och slut, är lastbilarna numera stationerade vid NCC:s täkter.
Genom att logga körningarna via handdatorer och läsa av körningarna via GPS i bilarna kan NCC Roads få detaljerad statistik över körsätt, bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp i realtid och kan därmed utvärdera effekterna fortlöpande.
– Underlaster har tidigare varit ett större problem än överlaster. Nu ska vi ha full kontroll på varje transport. På sikt hoppas vi kunna föra ut det här samarbetet i hela landet och när vi fått kvitto på de positiva effekterna kanske andra inspireras att följa efter, säger Leif Pettersson.