Mercedes-Benz helt nya lastbil för tung distributionstransport har nyligen visats. Antos som bilen heter kommer att finnas med totalvikter från 18-26 ton, och kommer att göra sin publika debut på IAA mässan i Hanover i september.
Antos blir företagets första modell i segmentet, och bär klara likheter med nya generationen av Mercedes fjärrbil Actros. Den kommer både för påbyggnad och som trailerdragare.
Den 2,3 meter breda hytten kommer att finnas i kort (S) och mellan (M) längd, och är utformad för att ge en mycket bra arbetsmiljö. Inte minst tack vare multifunktionsratt och förarstol med många inställningsmöjligheter.
En smart lösning är också multifunktionsnyckeln – den fungerar även som fjärrkontroll för 16 funktioner på bilen på upp till 100 meters avstånd. Så att du till exempel kan kontrollera lampor, höja och sänka bilen och till och med kontrollera däcktryck utifrån.

Med Antos blir för första gången alla de säkerhetssystem som återfinns i Actros tillgängliga i en bil för närdistribution. Elektroniskt styrda bromsar (EBS), ABS, ASR och Stability Control Assist är standard. Som tillval kan man också få avståndshållningsradar som kan kombineras med tredje generationens Aktiv Broms Assistans (ABA 3) – ett system som ger full bromsverkan av sig själv när fasta hinder upptäcks.

Antos kommer redan från början med ett mycket brett utbud av Euro VI godkända raka 6-cylindriga motorer på 7,7 – 10,7 och 12,8 liter slagvolym med effekter från 238 till 510 hästkrafter. Alla med SCR avgasrening med AdBlue insprutning. Antos fås med de snabbväxlande Mercedes PowerShift 3 växellådorna som standard. En speciell funktion är ”krypläge”, speciellt framtaget för just distributionskörning där föraren ofta får manövrera i trånga utrymmen. I start- eller backläge kan föraren kontrollera farten enbart med hjälp av bromspedalen.


För att förenkla beställningsprocessen har Mercedes tagit fram två olika specialanpassade varianter av Antos.

”Loader” är specificerad för att ge lägsta möjliga tjänstevikt och därmed högsta möjliga nyttolast. Alla tänkbara detaljer är viktoptimerade. Från batteriledningar i aluminium till speciell vindruta. Antos trailerdragare för 40-tons ekipage blir först med att klara en tjänstevikt under 6-ton. Till och med när den förses med 428 hästkrafters motorn OM 470 kommer den ner till ca 6,400 kilos tjänstevikt.

”Volumer” å andra sidan är byggd för att kunna ta så stora lastvolymer som möjigt och kan förses med påbyggnader som ger hela tre meter invändig lasthöjd. Ett stort antal axelavstånd och överhäng kan väljas och Volumer kan också fås med stora tankar som ger mycket lång räckvidd.