Maxvikterna på lastbilarna varierar stort mellan olika stater. I det närmaste all timmer som fraktas på land går med lastbil.

Maxvikterna på lastbilarna varierar stort mellan olika stater. I det närmaste all timmer som fraktas på land går med lastbil.

Åkeri & Entreprenad har kontakter i Australien, Wollongong, åtta mil söder om Sydney. Vi har bett Bo Bergholm skriva några rader om den ”hopfällbara trailern” som rullar där. Det kan vara svårt att förstå hur annorlunda konstruktionerna kan vara i andra länder…

Australien är världens minsta kontinent, men är ändå lika stort som hela Europa, dessutom är det den torraste och nästan det mest glesbefolkade landet i världen med 22 miljoner invånare. Befolkningstätheten är 2,8 invånare per kvadratkilometer, Sverige har 21 invånare per kvadratkilometer. Det blir långa avstånd, från Sydney i öster till Perth i västra Australien är det drygt 400 mil.

Australien har trots sitt torra klimat en hel del skog, cirka 155 miljoner hektar. Det avverkas årligen över 28 miljoner kubik som fraktas långa vägar från skogen till fabrikerna, detta görs nästan uteslutande med timmerbilar.

Det har sedan början av 1900-talet planterats en hel del skog i Australien, både eukalyptus och olika tallsorter. Den kanske mest planterade tallsorten är Pinus Radiata, som ursprungligen kommer från södra USA.
Eukalyptusträdet är det vanligaste trädet i Australien som populärt kallas Gum-Trees, dessa växer naturligt i Australien och det finns cirka 700 olika sorter.
De senaste 15 åren har Eukalyptusplantagen ökat markant och det planteras mera än någonsin. De flesta av dessa planterade träd barkas på plats av vanliga gripskördare med barkvalsar och lämnar barken kvar i skogen, därefter flisas det mesta och exporteras framför allt till Asien.

DSCF7173

Av tradition så används inte, som i Skandinavien, lastbilsmonterade skogskranar på timmerbilarna. Lastningen sker i regel med hjälp av en skogsmaskin som arbetar på platsen eller med en speciell lastare som flyttas mellan avverkningarna.

Eftersom det inte används lastbilsmonterade kranar i Australien så finns det utrymme och möjlighet att bygga en hopvikbar trailer. Dessa har blivit populära i vissa skogsområden.
Den första ”hopfällbara trailern” uppfanns och tillverkades 1986 av Graeme Elphinstone. Idag bor och verkar han i byn Triabunna, på ön Tasmanien, i södra Australien. En lokal framgång föddes eftersom man sparade pengar genom minskat däckslitage och bränsle. Dessutom var denna trailer smidigare på de redan smala vägarna runt om i Tasmanien.

DSC_1040

Det finns numera även andra tillverkare, till exempel Garry Kennedy Pty Ltd i Barnsdale i Victoria, strax norr om Melbourne. Han började tillverka dessa trailers 1994 eftersom behovet växte även på fastlandet. Han utvecklade sin egen hopfällbara trailer. Den tillverkas idag i olika varianter och längder beroende på entreprenörernas behov.
Delar av Kennedys trailers är tillverkade i Weldoxstål, importerat ända från Sverige.
De flesta tillverkare har hydraulisk manövrering av den hopvikbara trailern.

Trailern har genom åren utvecklats och blivit lättare, starkare och smidigare. Totallängden på Australiens timmerbilar ligger i regel under 26 meter och får normalt ha en maxvikt på cirka 54 ton. Den tillåtna maxvikten varierar beroende på vilken stat man befinner sig i.

Populära dragbilar för dessa skogsvagnar är till exempel Kenworth, Mack, Ford, Freightliner men även svenska Volvo och Scania har blivit populära där jag personligen tycker att förarkomforten är högre.
Men Aussie’s, som Australiensare kallas, gillar av tradition stora manliga dragbilar som typ Mack med många bullriga hästkrafter helst utan finesser.

DSC_1044

Text: Bo Bergholm
Foto: Bo Bergholm & Kennedy trailers