A&E-Holmsjo-head

Personalen på Holmsjö Bildemontering är experter på att demontera gamla lastbilar. Hit ringer kunder från hela världen för att få tag i begagnade delar. Störst är efterfrågan på reservdelar till nyare Volvo och Scania modeller, men även veteranmarknaden har ökat under de senaste åren.

När Torbjörn Olausson blev tillfrågad om han ville ta över företaget passade han på att byta bana, från åkeriägare till ägare till en av landets få demonteringsföretag som är nischade mot lastbilar.

– Jag visste i stort sett ingenting om skrotningsbranschen, men jag passade ändå på att säga ja till erbjudandet. Och med facit i hand känns det som om det var ett klokt val, säger han och tillägger att han nu är inne på sitt nionde år.

Under det första halvåret på bildemonteringen arbetade den tidigare ägaren parallellt med honom men sen var det dags att stå på egna ben. I samband med att han köpte Holmsjö Bildemontering sålde han sitt gamla företag Tobbes Åkeri AB med fyra anställda till en bekant.

A&E-Holmsjo-5a

Huvudverksamheten i dag består i att köpa in krockade lastbilar från försäkringsbolag, åkerier eller via annonser. De här fordonen har ofta bara några år på nacken och inte alltför många mil på mätaren. Även Försvarsmakten är en viktig kund eftersom det finns en hel del utrangerade fordon från det gamla insatsförvaret som passerat sitt bäst-före-datum.

– Samtidigt ökar intresset för de riktigt gamla lastbilarna. Tack vare att den tidigare ägaren valde att spara flera äldre lastbilar för framtiden har vi ett stort utbud till framförallt Volvo och Scania.

Själv tillhör han gammelbilsentusiasterna och är ägare till en handfull äldre lastbilar där den omsorgsfullt renoverade Scania 110:an från 1968 intar hedersplatsen i garaget. Den här lastbilen ska framöver vara med på olika veteranbilsträffar och rallyn, hoppas han.

A&E-Holmsjo-8

– Det är en fördel att synas i så många sammanhang som möjligt, säger han och konstaterar att den utåtriktade verksamheten ofta genererar nya affärsmöjligheter.
Under de senaste åren har exportmarknaden blivit allt större och numera är det vanligt att kunder från Mellanöstern, det gamla östblocket och Sydamerika hör av sig.

Torbjörn Olausson bytte bana från åkeriägare till bilskrotare.

Torbjörn Olausson bytte bana från åkeriägare till bilskrotare.

– I flera av de här länderna har myndigheterna skärpt miljökraven, vilket gör att det blir allt vanligare att åkerierna köper in nyare fordon. Speciellt Volvos lastbilar är populära, vilket avspeglar sig i vår försäljning, säger han och tillägger att bland de svenska kunderna finns främst verkstäder men även åkerier och lantbrukare som vill pressa kostnaderna för reparationer och underhåll.

Under ett år demonterar företaget ett åttiotal fordon där lastbilarna är i den absoluta majoriteten, men även en och annan traktor och hjullastare hamnar i hanteringen.

– En klar fördel med den här branschen är att den är relativt konjunkturokänslig. När det är dåliga tider ökar i och för sig intresset för begagnade alternativ, men samtidigt faller det bort kunder. Och när det är goda tider tillkommer det nya kunder samtidigt som intresset för begagnade delar minskar. Det här gör att orderingången och arbetsbelastningen är relativt konstant, vilket gör det enklare att planera.

Text & Foto: Peter Fredriksson