95ddfb3553a1d297_800x800arTransportsektorn är en viktig bransch i Europa. År 2012 uppgick godstransporterna inom EU:s 27 medlemsstater till 3.831 miljarder tonkilometer. 45 procent av dessa transporter skedde på landsväg på någon av de fler än 34 miljoner lastbilar som finns registrerade inom EU.

Med dessa siffror i åtanke är det tydligt att det finns ett behov av en däckserie som minskar den totala kostnaden för åkerierna. Det handlar inte minst om energieffektivitet. Michelindäcken erbjuder en lång livslängd eftersom ”flera liv-designen” innebär att däcken kan regummeras flera gånger.

Lanseringen för fabriksmontering av det nya Michelindäcket för tunga fordon kommer vid en speciell tidpunkt. Den sammanfaller med införandet av den nya europeiska däckmärkningen som infördes den 1 november 2012. För de nordiska länderna finns däcket tillgängligt på eftermarknaden från februari 2013.

Märkningen sätter betyg på tre områden: energieffektivitet, våtgrepp och ljudnivå. Det nya regelverket kommer att bidra till att höja förväntningarna hos däckanvändarna såväl som att driva på förbättringsarbetet hos tillverkarna.

Michelindäck ska ha bättre prestanda på fler än de områden som framgår av märkningen. Det handlar till exempel om så viktiga egenskaper som livslängd, men även om att kunna upprätthålla den höga prestandan över hela däckets livscykel, något som är avgörande för både säkerhet och kostnadseffektivitet.

Michelin X Line Energy tar bränsleeffektiviteten vid långa transporter på landsväg till helt nya nivåer. Den genomsnittliga lastbilen hos ett fjärrgodsåkeri kör 200.000 kilometer om året. För var och en av dessa lastbilar skulle bränslekostnaderna minska med nästan 8.500 kronor om året samtidigt som koldioxidutsläppen skulle reduceras med 2.100 kilo, säger Anders Lindgren, teknisk expert för lastbilsdäck på Michelin i Norden.

Varje år satsar Michelin 592 miljoner euro på forskning och utveckling. Under 2011 genomförde Michelins experter 320.000 besök hos transportföretag i Europa där de hjälpte dem att hantera sina däck. Förutom att tillhandahålla denna tjänst, tar experterna emot feedback från kunderna, något som både ökar och fördjupar Michelins förståelse av kundernas behov. Det handlar om kunder från alla delar av transportsektorn. Alltifrån sopbilar till turistbussar.

– Det är just det här kundnära arbetet mitt i deras verklighet som gör att Michelin kan fortsätta att leverera däck med en överlägsen prestanda. Förarna kan lita på Michelins däck när de ligger ute på vägarna, avslutar Anders Lindgren på Michelin.