Foto: Torbjörn Bergkvist, Sveaskog.

Foto: Torbjörn Bergkvist, Sveaskog.

Flera av Sveaskogs vägar i Norrland, som tidigare varit stängda under tjällossning och efter mycket regn, går nu att köra på året om. Detta tack vare däcktekniken CTI, Central Tire Inflation. Under 2013 kommer totalt 16 nya virkesbilar med den smarta tekniken att köra på Sveaskogs marker.

Den stora skillnaden med att minska­ lufttrycket i däcken är att ­bilarna kan köra på sämre vägar utan att spåra eller sjunka ned. Dessutom ökar bilens dragkraft. Bilen får bättre fäste på isiga vägar och ett jämnare slitage på däcken.
– Initialt är målet att minst en tredjedel av de virkesbilar som kör åt Svea­skog i Södra Norrland ska vara försedda med CTI, säger Per-Åke Persson, Sveaskogs områdeschef i Södra Norrland.

Foto: Torbjörn Bergkvist, Sveaskog.

Foto: Torbjörn Bergkvist, Sveaskog.

Tekniken går ut på att variera lufttrycket i däcken, så kallad Central Tire Inflation, CTI. Med hjälp av en dosa i förarhytten ställer föraren enkelt in det däcktryck som önskas utifrån årstid, vägkvalitet och om det finns last eller inte.
– Med CTI på varje axel ges dispens för att köra på vägar som annars är avlysta vissa tider på året. Detta är framför allt positivt för våra kunder, då de får ett jämnare flöde av virke över året, säger Per-Åke Persson, RO-chef i Södra Norrland.
Per-Olov Björk är åkeriägare på P-O Björks Åkeri AB i Ljusdal, Hälsingland, och kör på uppdrag av Sveaskog. Han har precis tagit sin andra bil med CTI-teknik i bruk.

– CTI är den enda extrautrustning som ­genererar mer intäkter åt åkeriet. Trots det var jag lite osäker i början. Jag trodde inte att det skulle vara så stor skillnad. Men det är det. Bilen går mjukare med bättre komfort för mig som förare. Dessutom kan jag ta mer last även när vägens bärighet är nedsatt. Och någon ökad bränsleförbrukning har jag inte märkt av, säger Per-Olov Björk.