Dagbrottet omfattar i dagsläget 25 hektar.

Dagbrottet omfattar i dagsläget 25 hektar.

Jonas Johansson på Nybrogrus är lite av en bergakung. Företaget säljer både till den inhemska marknaden och på export. Bland annat kommer företagets stenmaterial att användas till en ny rysk flygplats.

Det råder en febril aktivitet i det stora dagbrottet i Runtorp, trots att kvicksilvret börjat krypa nedåt 15 minusgrader. Även om det är vindstilla är luften fylld av ett finfördelat stendamm som letar sig in i alla skrymslen och vrår. Den låga temperaturen gör att det inte går att vattenbegjuta krossmaterialet i samma utsträckning som vid plusgrader.

Jonas Johansson ser ljust på framtiden. Stenmaterial av hög kvalitet efterfrågas både i Sverige och på kontinenten.

Jonas Johansson ser ljust på framtiden. Stenmaterial av hög kvalitet efterfrågas både i Sverige och på kontinenten.

– Ja, det är en lite stökig verksamhet, erkänner företagets vd Jonas Johansson när vi träffas i anslutning till dagbrottet.
Långt ner ser vi hur en CAT 988H skopar upp lossgjort berg på en CAT 772 som går i skytteltrafik till krossen. Och vid upplagen står ett flertal lastbilar som lastar grus som sedan ska vidarebefordras till olika byggen i trakten.

Flygplatsbygge i Ryssland
Eftersom det är tidigt på våren har man en hel del ­anbud­ ute vid olika upphandlingar, och Jonas Johansson räknar med att flera av dem ska ge utdelning. Men som alltid är det osäkert tills alla kontrakt är undertecknade. Bolaget försöker därför att ha flera ben att stå på, därav export av krossat berg, för att kunna utjämna byggkonjunkturer i olika länder.

Bergtäkten i Runtorp har en stationär krossanläggning.

Bergtäkten i Runtorp har en stationär krossanläggning.

– När det gäller stora infrastrukturella projekt så har de flera års framförhållning, och följer därför inte den vanliga konjunkturen. Vi ska bland annat leverera ett antal hundratusen ton till ett flygplatsbygge och vägar i den ryska enklaven Kaliningrad, säger han och tillägger att som svensk leverantör har han ett trumfkort på hand, nämligen själva råvaran.

Inom det södra Östersjöområdet finns det inte något urberg som är lämpligt för produktion av kvalitets­makadam, vilket gör att länder som Danmark, Tyskland, Polen, Kaliningrad och de baltiska länderna måste förlita sig på import från Sverige, Finland och Norge. Det går inte att använda sig av inhemska typer som till exempel kalksten eftersom dessa ger en kort livslängd på till exempel asfaltbeläggningar.

Risker och möjligheter
Det stenmaterial som man säljer på export kommer­ ofta från Fliviktäkten som ligger i anslutning till en hamn. Med ett läge alldeles intill havet är det kostnads­effektivt att frakta massorna med båt till den andra sidan Östersjön. Där väntar sedan inhemska åkare som i sin tur transporterar makadammen ut till byggena och de stora projekten.

– Ett stenkul jobb, säger Camilla Andersson som tillbringar dagarna i en CAT 988H.

– Ett stenkul jobb, säger Camilla Andersson som tillbringar dagarna i en CAT 988H.

– Brytpunkten för transporter av makadam i de ­forna östländerna ligger något högre än i Sverige, så där har man vissa kostnadsfördelar som gör det ­möjligt­ att frakta materialet längre sträckor, säger Jonas Johansson som menar att exportförsäljning innebär både risker och möjligheter.

Fast och trogen kundkrets
Valutakursförändringar kan över en natt förvandla minus till plus, och det är en verklighet som de måste leva med. Eftersom den största delen av försäljningen sker i euro är det besvärligt när den svenska kronan är så pass stark som den är just nu.

Med 26 anställda och cirka 115 miljoner kronor i årlig omsättning tillhör Nybrogrus inte de större ­aktörerna­ på marknaden, men tack vare sitt geografiska läge har man etablerat en fast och relativt trogen kundkrets. Under de senaste åren har det varit dåligt med vägprojekt, men detta har bland annat uppvägts av den snabba vindkraftsutbyggnaden.
Ambitionen är att skapa fler ben att stå på och nyligen köpte man en betongfabrik som ska integreras i den ordinarie verksamheten.

En Cat 772 används för de interna transporterna av krossmaterial.

En Cat 772 används för de interna transporterna av krossmaterial.

– Dessutom hoppas vi kunna utöka bryttillståndet i Runtorp som i dag är på 25 hektar till 37 hektar, säger Jonas Johansson.

Fakta | Aktiebolaget Nygro Grus

  • Anställda: 26.
  • Omsättning: 115 miljoner kronor.
  • Ort: Påryd.

Text & foto: Peter Fredriksson.