Dack

Att kunna spara mer än 1.500.000 kronor om året är kanske en dröm för vissa fjärrtransportörer, men det är vad ett åkeri med 50 lastbilar kan räkna med tack vare Goodyears Marathon-däck*. Det är nämligen resultatet av att montera ”drömuppställningen” bestående av Goodyears LHS II + -styrdäck, LHD II + -drivdäck och LHT II-trailerdäck** istället för däck med D-klassad bränsleeffektivitet enligt EU:s nya däckmärkningsregler.

En fordonspark med 50 lastbilar skulle inte bara spara mer än 1.500.000 kronor i bränslekostnader, motsvarande nästan 145.000 liter diesel mindre, utan det skulle även innebära en minskning av koldioxidutsläppen på 380 ton, vilket har stor betydelse för miljön.

En typisk femaxlig 40-tons ramstyrd lastbil inom fjärrtransporter skulle spara 37.927 kronor om året om den kördes 100.000 km med en bränsleförbrukning på 32,26 l/100 km och bränslekostnaden var 13,10 kronor per liter2. Det innebär en bränslebesparing på 2.896 liter och en minskning av CO2-utsläppen på 7.616 kg.

– I dessa prismedvetna tider är det lätt hänt att välja det billigaste alternativet, men det kan visa sig kosta mest i längden, förklarar Antti Lahdelma, kommersiell försäljningschef för Norden. Tack vare den höga kvaliteten i såväl materialen som konstruktionen och tekniken är Goodyears Marathon-däck inte bara en bränslesnål lösning, utan ger även lång körsträcka samt möjlighet till mönsterskärning och regummering för längre hållbarhet. Vi är övertygade om att våra däck utgör genuina fördelar för både operatörer och miljön i form av ekonomiska besparingar, lägre bränsleförbrukning och mindre utsläpp.

Untitled-1

Goodyears ”drömuppställning” har dessutom bra bromsförmåga i väta, vilket innebär avsevärt kortare bromssträcka på våta vägar. Goodyears Marathon-serie finns i en rad storlekar för alla vanliga användningsområden. Av dessa däck har 20 procent B-klassad bränsleeffektivitet och B-klassat eller bättre våtgrepp. 95 procent har C-klassad bränsleeffektivitet och C-klassat eller bättre våtgrepp.

Du kan själv beräkna dina förväntade besparingar med Goodyears åkerikalkylator, kostnadsfritt (!), på www.fleet-calculator.eu. Här går det att ange exakta data för fordonen och jämföra resultaten med olika däck.

*Beräkningarna är baserade på en typisk 40-tons 4×2-traktor med treaxlig trailer, en årlig körsträcka på 100.000 km, en bränsleförbrukning på 32,3 l/100 km och ett dieselpris på 1,50 euro per liter.
**Goodyear Marathon LHS II+ och LHD II+ i storlek 315/70R22.5; LHT II i storlek 385/55R22.5, med bränsleförbrukningar klassade B, C respektive A enligt EU:s däckmärkningsregler, har jämförts med samma storlekar av däck med D-klassade bränsleförbrukningar.