Dumprarna avlöser varandra i strid ström när Ivar Danielsson lastar med skopan som tar cirka 5,5 kubik.

Dumprarna avlöser varandra i strid ström när Ivar Danielsson lastar med skopan som tar cirka 5,5 kubik.

Varje sprängsalva tar arbetslaget tolv meter närmare målet och ger jobb i två dagar. Åtta dumprar tar hand om massorna som Ivar Danielsson i sin Caterpillar 385 C skopar upp. Fyra skopor, sedan är det dags att fylla nästa. Och en kändis har han blivit, utan att han bett om det, med över 41.600 visningar på Youtube.

År 2012 och 2013 är de mest bygg­intensiva åren i bygget av nya E4 förbi Sundsvall. Av de 33 ­broarna på den två mil långa sträckan ­pågår­ arbete på 24 stycken så här i början av året. Tidplanen håller och hela projektet ska vara klart hösten 2015. Men Ulf ­Carlsson, kommunikationsansvarig för projektet på Trafikverket, flaggar för att om det fort­sätter att rulla på bra så kan det bli invigning tidigare än så.

Peab är en av entreprenörerna som har en av fyra stora entreprenader. De ­håller­ i ­bygget­ av den sydligaste ­sträckan, Myre-Skönsmon. Nu är stora delar av sträckan, och det som ska bli den nya E4an, körbar för arbetsfordon vilket underlättar arbetet. I änden mot Sundsvall tar det dock stopp, än så länge. Där pågår sprängning och schaktning i en stor bergskärning.

Full aktivitet i bergskärningen som tar Peab närmare kusten. Närmast väntar en passage under järnvägen en bit fram.

Full aktivitet i bergskärningen som tar Peab närmare kusten. Närmast väntar en passage under järnvägen en bit fram.

– Totalt ska Peab spränga bort 1,2 miljoner ton berg på den här sträckan. De tar vara på alla massor, allt hämtas från linjen, vilket gör att projektets transporter inte behöver belasta det ordinarie vägnätet. Det är en stor vinst och vägsträckan är helt självförsörjande på bergmaterial. Man kan säga att det blir en närproducerad väg, säger Ulf Carlsson.

20 000 ton vid varje sprängning
Micke Gustafsson är arbetsledare för del fyra på sträckan, som ligger strax ovanför aluminiumverket Kubal. Han är nöjd med hur arbetet fortskrider.
– Vi har 350.000 ton kvar att spränga här på fyran. Där vi är nu ger varje salva tolv meter och räcker i två dagar. Det är ungefär 20.000 ton vid varje sprängning, och det försvinner fort.
Arbetet är intensivt. På höjden står fyra stycken borriggare Atlas F 7or. En Caterpillar 336 lastar ut bergkross på trailers som ska till ett annat projekt i Sundsvalls­området. I den jobbar Clas-Göran Sjöqvist från Sundsvall som med sina 70 år egentligen­ är pensionär.
– Jag vikarierar lite till och från när det ­behövs. Det är roligt att träffa gamla ­bekanta och jag trivs bra med arbetet.
Skillnaden mot då han började köra ­grävare för 40 år sedan är stor. Lin­grävaren med spak och gaspedal är utbytt mot ­modern teknik och jobbet är onekligen lite smidigare. Men vid sidan om maskinen är det som det alltid varit, stenigt och jäkligt.
Intill hans grävare sitter Ivar Danielsson från Vilhelmina i en Caterpillar 385 som fyller dumper efter dumper.
– Det är den största grävaren som finns, utanför gruvindustrin, väger 95 ton, säger Ivar.

Clas-Göran Sjöqvist lastar bergkross på trailers.

Clas-Göran Sjöqvist lastar bergkross på trailers.

Ingen vila i maskinen
Det är totalt åtta Volvo A40 som går i skyttel­trafik för att ta hand om ­massorna som grävaren tar upp. Fyra skopor á cirka 5,5 ­kubik­ och sedan är det dags för nästa ­dumper att rulla fram.
– Det är inte till att vila i den här maskinen inte, det går undan, säger Ivar och tar en kort paus för att hinna snacka lite. Genast blir det kort dumperkö.
Han har kört för Frölanders i 13 år och blivit något av en kändis på sistone. Ett klipp på Youtube där han medverkar har klickats på mer än 41.600 gånger.
– Jag fick frågan av NCC då jag var på E4 bygget förbi Hudiksvall om jag kunde vara med i en liten film som NCC skulle göra om maskinstyrning vid vägbygge. Den skulle bara visas inom NCC, för att informera, sa man. Det kunde jag väl vara, sa jag. Sen kom den ut på Youtube. Så det var ju inte riktigt meningen, men jag bjuder på mig själv och la till lite, det blir ju roligare då. Det är väl därför den blivit lite känd.

Bjuder på sig själv
Han har inget emot det säger han, och de journalister och besökare som kommer förbi kan han ta ett snack med. Men något långt samtal blir det inte, han vill få undan det ­sista. Innan nästa sprängning ”larvar” han bort en bit och väntar tills det är dags att köra igång igen. Han trivs med jobbet och bygget. Att köra hem till Vilhelmina för ­helgen­ tar bara fyra timmar, vilket är helt okej.
– Näej, det är väl bäst jag jobbar på, säger Ivar, sätter sig till rätta, lägger det enda benet­ över det andra och tar de sista tagen innan lunch.
I maj ska sprängningarna vid del fyra vara klar. När de är igenom bergskärningen ­stöter de ihop med järnvägen som går tvärs över sträckningen. Nya E4 ska gå under den, innan den fortsätter mot bron över Sundsvallsfjärden.
– Det är den stora utmaningen med det här bygget, att vi är så nära bebyggelse och befintligt väg- och järnvägsnät. Om man jämför med E4 förbi Uppsala så går den vid sidan om själva staden. Här är vi precis intill. Det behövs tillfälliga vägar, lösningar och hänsyn till närboende, säger Ulf.

Ulf Carlsson, kommunikationsansvarig på Trafikverket.

Ulf Carlsson, kommunikationsansvarig på Trafikverket.

Positiva tongångar
Han berättar att den senaste ­­attitydmätningen som Trafikverket gjort visar att den stora merparten är mycket positiva till bygget i stort, bara sex procent är negativa. Av de som svarat att de direkt berörs i sin vardag av vägbygget så är 80 procent positivt inställda.

Nya vägen kommer att innebära mycket både för den lokala trafiken men kanske än mer för de som kör långa sträckor på E4. Om du åker från Helsingborg så kommer det första trafikljuset strax söder om ­Sundsvall, innan Njurunda. Det är där som nya E4 tar en sväng någon kilometer bort från dagens sträckning innan den vänder åter nära ­kusten och går över fjärden innan den ansluter till befintlig motorväg. Vid anslutningen håller nuvarande E4 på att sänkas med som mest sex meter, men det är en helt annan historia.

Fakta | E4 Sundsvall

  • 20 km ny E4.
  • Fem trafikplatser och 33 broar.
  • Den längsta bron sträcker sig över Sundsvallsfjärden och är 2.109 m lång.
  • Som mest har 1.000 personer varit med i ­arbetet­ samtidigt. Hälften jobbar någon annanstans än i Sundsvall.

E4 Sundsvall består av fyra större entreprenader:

  1. Myre-Skönsmon Entreprenör är Peab. Entreprenaden innefattar 17 km ny E4 med 3 trafikplatser och 26 broar. Kontraktet är värt cirka 1,1 miljarder kr.
  2. JVS Sundsvallsbron Arkitekt är dansk-svenska KRAM-gruppen. Entreprenör är det dansk-tyska konsortiet ”Joint Venture Sundsvallbron PBM” bestående av E. Pihl & Son AS, Max Bögl International S.E. samt Josef Möbius Bau-Angesellschaft. Kontraktet är värt cirka 1,5 miljarder kr.
  3. Skönsberg I entreprenad Skönsberg ingår 1 km motorväg inklusive flera broar, omfattande markarbeten, samt omläggning/nybyggnad av lokalvägar. Entreprenör är Svevia.
  4. Skönsmon Entreprenaden innefattar 1 trafikplats med 2 cirkulationsplatser, 1 km ny kustväg, markarbeten, ombyggnad och omläggning av lokalvägar inklusive ­viadukter. Entreprenör är Svevia.

Text: Kerstin Karell
Foto: Kerstin Karell & Torbjörn Bergkvist