B&V-Dackteam-Emmaboda-3b

Emmaboda Svets & Maskinservice kompletterar verksamheten med däck till tunga fordon. Satsningen har visat sig vara ett lyckokast och nu räknar man med att däcken kommer att stå för en allt större del av omsättningen.

När Benny Karlsson slog upp portarna för nio år sedan var ambitionen att bli bäst på reparation, service samt underhåll av större maskiner som skogsmaskiner, traktorer, hjullastare och lastbilar. Men ganska snart började kunderna fråga om de kunde ta sig an även däckreparationer.

– Vi är lite som moderna bonnas­meder som kan det mesta, säger Benny Karlsson.

– Vi är lite som moderna bonnas­meder som kan det mesta, säger Benny Karlsson.

– Vi började lite försiktigt med traktordäck och slet den första tiden med att kränga dem för hand. Men så fick jag tips om en begagnad däckmaskin långt upp i landet. Jag lade ett bud som visade sig vara det lägsta, men ägaren sålde ändå till mig. Det var nog för att han inte ville ha några konkurrenter i sitt närområde, säger Benny Karlsson som därefter började köpa upp däck från olika leverantörer.

Rejäla däck
I samma veva som han hittade en ny lokal kontaktade Däckteam dem och frågade om de ville vara med i kedjan, och då var det bara att tuta och köra. Nu har man gjort en tillbyggnad på 13×30 meter med 8,5 meters takhöjd för att kunna ta in riktigt stora fordon under tak.

– Ofta handlar det om rejäla däck, det största vi har inne för tillfället är 3,10×1,5 meter och väger 3,5 ton. Det sitter på en 988 CAT som går i ett stenbrott i Hörby, säger Benny Karlsson men tillägger att de stora volymerna handlar om skogsmaskinsdäck.

Bland maskinerna märks bland annat vulk­bågen Thermopress EM1 som han köpte in oanvänd från en annan däckfirma, vilket Benny Karlsson menar var en vettig investering. Nu funderar han på att utöka med en EM2, som ska göra att man klarar större volymer.

Emmaboda Svets & Maskinservice är nyblivna medlemmar i Däckteam.

Emmaboda Svets & Maskinservice är nyblivna medlemmar i Däckteam.

– Vulkbågen var helt klart en vettig investering, men samtidigt kräver den rätt kompetens. Här på företaget har Simon Andersson fått gå en hel del kurser för att kunna hantera maskinen på ett optimalt sätt, säger han och tillägger att tack vare de omfattande möjligheterna att reparera har man byggt upp ett bra renommé.

Däcken sitter främst på stora entreprenadmaskiner.

Däcken sitter främst på stora entreprenadmaskiner.

Stora besparingar
Inte sällan kommer kunder förbi med däck som dömts ut av andra däcksverkstäder, men som ändå kunnat räddas. För kunderna kan det innebära besparingar på åtskilliga tiotusentals kronor jämfört med att behöva köpa ett nytt däck. Att laga en normalskada på ett däck som nytt kostar 100.000 kronor ligger på mellan 5.000 och 150.00 kronor.

Men samtidigt är han väldigt noga med att inte ta sig an hopplösa skador, att chansa kan både bli dyrt och innebära att kundernas förtroende ruckas.

– Vi försöker vara väldigt tydliga med att tala om varför vissa skador inte ska lagas, men en del kunder har ibland lite svårt att förstå varför vi inte gör ett försök. Inte sällan påpekar de att de fått liknande skador lagade innan, men ingen skada är den andra lik.

Alla defekter dokumenteras med bilder för att man ska kunna visa i efterhand vad som gjorts och varför, dessutom sätter man alltid företagets bokmärke på kappan för att de själva eller andra däcksverkstäder ska kunna följa ett däcks historia bakåt i tiden.

Benny Karlssons mål är att man inom 48 timmar ska ha ett däck vulkat och klart för avhämtning, och det är en ambition som man oftast lyckas med.

Simon Andersson dokumenterar alla skador med digitalkamera.

Simon Andersson dokumenterar alla skador med digitalkamera.

– I dag står däcken för en femtedel av före­tagets omsättning, men fortfarande är det verkstadsdelen som är dominerande. Jag ser oss främst som en serviceverkstad som satsat på däck, men det är en del som kommer att öka snabbt de kommande åren.

FAKTA | Emmaboda Svets & Maskinservice AB:

  • Anställda: 6
  • Omsättning: 8 miljoner kr
  • Ort: Lindås

Text och foto: Peter Fredriksson