Ekipaget är i skick som nytt.

Ekipaget är i skick som nytt.

Redan som ung rattade Donald Ramström en Scania-Vabis L 71, men först som pensionär blev han ägare till ett eget exemplar, en LS 71 från 1955.
– Men frugan skrek nej när jag ville köpa den, säger han med ett stort leende.

Även om ekipaget ser ut att ­komma direkt från produktionsbandet i Södertälje var den inte i det ­bästa skicket när han hittade den, ­snarare tvärtom. Den var gul, sönderrostad och definitivt inte körbar.

– Jag har lagt ned mer än 4.000 timmar på ­renoveringen, säger Donald Ramström.

– Jag har lagt ned mer än 4.000 timmar på ­renoveringen, säger Donald Ramström.

Fordonet rullade först som timmerbil i Gästrikland. Efter att ha kortats av gick den under flera år som tippbil, fick separat ­lastkran och hamnade så småningom på norra Öland där den blev stående i 15 år på en gödselplatta. Därefter såldes lastbilen till Västervik där den fick slita hårt med korta skogskörningar innan den ställdes av.

– Jag var på väg hem efter ett veteranrally och fick se den stående bakom en ladugård. När jag stannade till för att titta närmare på den ville frugan inte längre vara med. Men det blev inte ­affär den gången, men väl nästa gång jag körde förbi, säger Donald Ramström som beskriver Scanian som ett skogsvrak som fick dras hem på trailer.

4.000 timmar
I Nybro plockade han av kranen och ­sålde den till några gamla kollegor och fick på så sätt lite återbäring, vilket var mer än ­välkommet.
– Som pensionär har jag inte råd att lämna bort renoveringsjobben, så jag har gjort i stort sett allt på egen hand. Och det har varit en hel del, ­säger han när försöker räkna ut hur många ­timmar han lagt ned på projektet.
När han börjar närmare sig 4.000 timmar vågar han inte fortsätta räkna.

– Det var mycket rost och svetsnings­arbeten. Av hytten blev det bara ett plåtskal­ kvar när jag rivit klart, så där fick jag börja med att bygga upp allt med limmad plywood. Eftersom jag förlängde ekipaget med 122 centimeter till dess originallängd blev det en hel del extraarbete med balansering av kardanstängerna. Växellådan var dock i bra skick, men tillsatslådan fick jag helrenovera, säger han och drar sig till ­minnes­ att utbytesmotorn som satt i ­fordonet till en början såg ut att klara sig.

Alla instrumenten fungerar och ger föraren nödvändig information.

Alla instrumenten fungerar och ger föraren nödvändig information.

Men på väg hem efter ett veteranrally ­lyckades han blåsa topplockspackningen, så då var det bara att ta fram skiftnycklarna och börja jobba igen.
– Allt som allt har det tagit mig sex år, men nu är jag klar. Allt fungerar och den går som en klocka, på en rak väg och med 70 kilometer i timmen är man verkligen kung på vägen, säger han.
Och mycket riktigt, Scania-Vabis LS 71 såldes under namnet Regent, vilket var ett marknadsföringstrick för att visa att detta var en lastbil att räkna med.

Synliga resultat
LS 71 lanserades år 1954 och tillverkades sedan fram till 1959. Den hade precis som alla andra Scaniamodeller från och med 1949 direktinsprutade motorer, istället för de ­förkammardieslar som vissa ­konkurrenter fortfarande sålde. Direktinsprutningen­ ­gjorde­ att drivmedelsförbrukningen ­minskade med 20 procent samtidigt som tillsatsväxellådan ökade dragkraften med cirka 40 procent.

Fronten är rikt utsmyckad med tidstypiska detaljer.

Fronten är rikt utsmyckad med tidstypiska detaljer.

Från och med 1951 hade företagets lastbilar dessutom en synkroniserad ­femväxlad låda samtidigt som tryckluftsbromsar och servostyrning blev mer eller mindre standardutrustning. Donald Ramström menar att själva tjusningen med att helrenovera ett så här pass stort fordon är att det ger synliga resultat. Han behöver inte köra många kilometer innan han möts av glada tillrop och ­uppskattande helljusblinkningar från ­andra trafikanter. Men sen ger det ständiga ­letande efter reservdelar även upphov till många kontakter med likasinnade över hela landet.

– Det finns mängder med reservdelar liggande hemma i garagen, problemet är bara att få folk att släppa ifrån sig dem. Ofta handlar det om ren byteshandel och att utnyttja de kontakter som man knutit på veteranträffar. Pengar spelar ingen roll i de här sammanhangen, och det tycker jag känns bra. De flesta som håller på med ­detta gör det bara för att det är kul, inte för att göra några snabba klipp, säger Donald Ramström som själv började sin yrkeskarriär med att ratta en Scania-Vabis L 71 utan boggie.

Motorn har fått ny topplockspackning.

Motorn har fått ny topplockspackning.

30 kilometer i timmen
Året var 1965 och han hade precis muckat från lumpen. Lastbilen ansågs vara toppmodern och att den bara klarade 30 kilometer i timmen med tungt lastat släp gjorde inte så mycket, trafiktempot på den tiden var lugnare jämfört med i dag.
Därefter blev det olika jobb inom åkeribranschen under åren som följde, i CV:t finns allt från anställningar som lots och trafikledare till brandkåren och slutligen som reservdelsansvarig.

– Men i dag är det gamla lastbilar som gäller, säger Donald Ramström som sedan flera år är styrelseledamot i Åkerihistoriska Sällskapet.

Saltspridarna behövs på hala vintervägar.

Saltspridarna behövs på hala vintervägar.

FAKTA | Scania-Vabis­ LS 71

  • Fordonsår: 1955
  • Växellåda: 5-växlad manuell med tillsatslåda
  • Max antal passagerare: 2
  • Skattevikt: 18.000 kg
  • Tjänstevikt: 7.110 kg
  • Totalvikt: 18.000 kg
  • Max lastvikt: 10.890 kg
  • Lastutrymmets längd: 5.650 mm
  • Främre överhäng: 1.200 mm
  • Bakre överhäng: 1.600 mm
  • Antal hjul: 10
  • Antal axlar: 3
  • Garanterat axel/boggitryck 1: 4.830
  • Garanterat axel/boggitryck 2: 14.500
  • Max axelavstånd axel 1-2: 4.640 mm
  • Max axelavstånd axel 2-3: 1.260 mm
  • Däckdimension axel 1: 10.00-20
  • Däckdimension axel 2: 10.00-20
  • Däckdimension axel 3: 10.00-20
  • Längd: 8.650 mm
  • Bredd: 2.390 mm
  • Tankvolym: 130 l
  • Motoreffekt: 110,0 kw

Text & foto: Peter Fredriksson