Nu är det bevisat. Det lettiska åkeriet Sia Dinotrans, som bland annat kör på svenska vägar, betalar sina chaufförer rena slavlönerna. Runt 20 kronor i timmen. Det visar företagets egna siffror.
Under 2012 började Sia Dinotrans använda sig av filippinska chaufförer. I samband med detta gick huvudägaren av företaget, svensken Staffan Resare, ut offentligt och sa att lönerna för chaufförerna låg mellan 12.000-17.000 kronor i månaden. Men Stoppafusket avslöjar, efter att ha granskat företagets årsredovisning, att chaufförerna vid heltid tjänar runt 20 kronor i timmen. När Stoppafusket konfronterar Staffan Resare med siffror från företagets årsredovisning bekräftar han indirekt den låga lönen.
Det är ifrån Sverige den största omsättningen kommer, 45 procent. På andra plats finns Tyskland med 22 procent och på tredje plats hamnar Norge på 21 procent. I Lettland drar företaget bara in 1,8 procent av omsättningen.
Stoppafusket har även gått igenom samtliga företag i Dinotransgruppens årsredovisningar och redovisar resultat på sajten. Kommenterar Stoppafuskets utredning gör Markus Pettersson, förbundssekreterare vid Transportarbetareförbundet.
Stoppafusket publicerar också Staffan Resares skriftliga svar. Han menar bland annat att det traktamente som Dinotrans betalar till sina chaufförer ska räknas som inkomst, inte som en ersättning för deras extra utgifter när de arbetar utomlands.
Läs mer om detta på www.stoppafusket.nu