Foto: Ove Hansen.

Nu är det bevisat. Det lettiska åkeriet Sia Dinotrans, som bland annat kör på svenska vägar, betalar sina chaufförer rena slav­lönerna. Runt 20 kronor i timmen. Det visar företagets egna siffror.

Under 2012 började Sia Dinotrans använda sig av filippinska chaufförer. I samband med detta gick huvudägaren av företaget, svensken Staffan­ ­Resare, ut offentligt och sa att lönerna för chaufförerna låg mellan 12.000-17.000 ­kronor i månaden. Men Stoppafusket avslöjar, efter att ha granskat företagets års­redovisning, att chaufförerna vid heltid tjänar runt 20 kronor i timmen. När Stoppafusket konfronterar Staffan ­Resare med siffror från företagets årsredovisning bekräftar han indirekt den låga lönen.

Det är ifrån Sverige den största omsättningen kommer, 45 procent. På ­andra plats finns Tyskland med 22 procent och på tredje plats hamnar Norge på 21 procent. I Lettland drar företaget bara in 1,8 procent av omsättningen.

Stoppafusket har även gått ­igenom samtliga företag i Dinotransgruppens årsredovisningar och redovisar resultat på sajten. Kommenterar Stoppa­fuskets utredning gör Markus Pettersson, förbundssekreterare vid Transportarbetareförbundet.

Stoppafusket publicerar också Staffan Resares skriftliga svar. Han menar bland annat att det traktamente som Dinotrans betalar till sina chaufförer ska ­räknas som inkomst, inte som en ersättning för deras extra utgifter när de arbetar utomlands.

Läs mer om detta på www.stoppafusket.nu