Preem-Såifa-macken är invigd och du kan åka förbi och tanka redan nu om du vill.

Preem-Såifa-macken är invigd och du kan åka förbi och tanka redan nu om du vill.

Det har tisslats och tasslats länge om Örebros nya Truckstop, men nu börjar det ta form och i början av nästa år ska det vara klart.

Egentligen började det här projektet för tio år sedan, när det kom önskemål till Örebro kommun om att tillhandahålla en säkerhetsparkering för lastbilar. Man satte igång med projekteringen och gjorde planer för ett Truckstop i Berglunda, i närheten av korsningen mellan E18 och E20.
Av olika skäl drog sig intressenterna ur, så projektet lades på is fram till 2011 då LP-Service och Engströms Entreprenad båda kontaktade kommunen i syfte att hitta större lokaler för sina respektive verksamheter. Kommunen parade ihop de båda företagen och erbjöd dem möjligheten att återuppta projektet med Truckstop.

Full aktivitet. I bakgrunden förbereds hisschaktet till den ena kontors/butiksdelen. OBS! Bilden är från i våras.

Full aktivitet. I bakgrunden förbereds hisschaktet till den ena kontors/butiksdelen. OBS! Bilden är från i våras.

– Vi funderade ett tag innan vi gick tillbaka till kommunen och sa att vi kunde bygga upp ett Truckstop om vi fick göra det till Nordens största och modernaste, berättar Jan-Olow Engström som driver det gamla familjeföretaget Engströms Entreprenad.

Första spadtaget i februari 2013
Kommunen nappade och i februari 2013 togs det officiella första spadtaget och sedan dess har det pågått en febril verksamhet för att bygga upp den stora anläggningen. Mest imponerande är kanske ”garagelängan”­ med kontor i båda ändar och 18 fullstora portar.­ Här ska det både kunna hyras in olika företag för exempelvis besiktning, lackering och tvätt av.

Engströms ska också behålla ett antal fack till sig själva och exempelvis bygga en smidesverkstad med kapacitet för grävmaskiner där man ska kunna sänka ner dem till lämplig arbetshöjd med hjälp av ett 20 tons hydraulbord. Eller kunna reparera en skopa till en 100-tonsmaskin.

Mitt i längan finns ett stort lokstallsfönster och innanför det är det tänkt att flera mindre arbetsstationer ska finnas för smide, hydraulik etcetera. Genom flera mindre femtonstraverser ska man sedan kunna lyfta delar in och ut ur dessa arbetsstationer. Det kommer också att finnas en 25-tons travers som exempelvis ska kunna användas för att dela ett krossverk om det skulle behövas.

Byggledare Ronny Blomkvist inspekterar gjutningen tillsammans med platschef Peter Fallkvist, som även kommer att ha Engströms kontor som sin framtida arbetsplats.

Byggledare Ronny Blomkvist inspekterar gjutningen tillsammans med platschef Peter Fallkvist, som även kommer att ha Engströms kontor som sin framtida arbetsplats.

I den änden som hamnar mot Preem-macken kommer Assistenskåren att ha sin administration med Trucknet Radio på våningen under. På bottenvåningen kommer det sedan att bli ett café med butik som alltså hamnar anslutning till macken.

I andra ändan, som syns från E20, kommer det att finnas kontor, lager och reservdelar till verkstäderna, men även en butik för att serva åkare och andra. På översta våningen kommer det att bli konferens- och utbildningslokaler, då Engströms redan idag erbjuder kommuner lastbils- och entrepenadmaskinsutbildningar för bland annat skolungdomar.

Grundläggning och mätavdelning
Och det är Engströms som har entreprenaden på hela anläggningen och som i slutändan kommer att äga den stora garagebyggnaden. Engströms, som startade 1956, härstammar från åkeri- och schaktbranschen men har utvecklats att bli så mycket mer idag. Senaste verksamhetsgrenarna är grundläggning och en mätavdelning, vilket givetvis passar bra nu när man bygger Truckstop.

Deras verkstad är en stor del av omsättningen, och det var egentligen i ett försök att utveckla den som man sökte nya lokaler.
– Vi besitter en massa kompetens och resurser, men saknade lokalerna, säger Jan-Olow Engström.
Samtidigt innebär Truckstop att Engströms går in i en ny fas som företag, där man kommer att vara hyresvärd och utöka verksamheten på olika sätt.
– Ja, det stämmer, men vi ser också möjligheten att utveckla det vi redan är bra på, säger Jan-Olow Engström.

Bredvid den långa garagelängan kommer det att bli ett mer konventionellt truckstop med restaurang, övernattningsmöjligheter, duschar, toaletter, servicebutik etcetera. I anslutning till dessa två byggnader kommer det sedan att finnas en vanlig lastbilsparkering samt en inhägnad och kameraöver­vakad del.

Det går åt en och annan kubik med betong till den här grunden.

Det går åt en och annan kubik med betong till den här grunden.

– Tanken är som sagt att bygga Nordens största och modernaste Truckstop och försöka erbjuda en helhetslösning och det ser ut att kunna lyckas då vi i princip har klart med alla de hyresgäster som vi vill ha, säger Jan-Olow Engström.

Preem/Såifa-macken är den första delen blivit klar. Och när Jan-Olow Engström pratar om totallösning menar han både för lastbilsförare och vanliga bilister, där man exempelvis också erbjuder latrintömning för husvagnar och husbilar.

Plockar upp trafik från E18 och E20
Läget är som sagt idealiskt genom att man kan plocka upp trafik från både E18 och E20, och vi misstänker att det kommer att försvinna en del tung trafik från exempelvis klassiska Brändåsen, som bara ligger någon mil söder om Berglunda längs E20.

För dig som är nyfiken på Örebro Truckstop kan du redan nu åka förbi och tanka på Preem-Såifa-macken. Vill du vänta till ­öppnandet av hela anläggningen får du vänta till februari nästa år. Besök www.orebrotruckstop.se för mer information.

Text och foto: Henrik Fitinghoff