Foto: Andia Ghafouri, Regeringskansliet.

Foto: Andia Ghafouri, Regeringskansliet.

Åkeri & Entreprenad tar pulsen på vår infrastrukturminister, Catharina Elmsäter-Svärd.

Hur ser din vardag och ditt uppdrag ut Catharina?

Just nu består min vardag av mycket förberedelser inför dels den nationella planen som regeringen kommer att besluta om i höst och dels inför valet i september. Jag försöker att resa så mycket som möjligt runt om i Sverige för att träffa bland annat åkerier och prata jobb och konkurrenskraft.

Hur ser förutsättningarna ut i Sverige inom transportsektorn/åkerinäringen? Finns det några regionala skillnader?

Absolut! Det finns stora skillnader. Vi ser skillnader mellan norr och söder men även storstad och landsbygd. I storstäderna ser vi att utmaningen handlar mycket om trängsel och att skapa bättre kapacitet i takt med att befolkningen ökar och fler reser. På landsbygden och i norra delarna av landet står en stor del i utmaningen av att få ett transportsystem som alla kan använda med till exempel en bättre kollektivtrafik. Förutsättningarna för åkerier och andra transportbolag skiftar också var i landet de befinner sig med olika stora avstånd och närhet till kunderna.

Du har under den senaste tiden besökt många åkerier runt om i Sverige. Vad har diskuterats?

Det som framförallt diskuteras är branschens konkurrensförutsättningar. Många vittnar om små ekonomiska marginaler och visar en stor oro för vad som kan hända om oppositionen får sin vilja igenom och inför en kilometerskatt. Det skulle innebära ungefär 700.000 kronor i ökade kostnader för ett åkeri med fem fordon, per år. Det är många som säger att det skulle slå undan benen för deras möjligheter att växa.

Vad är aktuellt inom åkerinäringen just nu?

Det handlar just om att förbättra konkurrensförutsättningar och Transportstyrelsen har precis presenterat förslag som ska ge polisen ett bättre verktyg att hitta och stoppa de personer och åkerier som fuskar ute på våra vägar.

Vad står här närmast på din agenda?

Förutom att det är många resor inplanerade de kommande veckorna så ska vi regeringen även besluta om den nationella planen nu under våren.

Här kan du läsa Transportsyrelsens förslag till regeringen.