Nu premiärvisar Volkswagen Transportbilar den 4:e generationen av populära Caddy. En prisbelönad bil som under 11 år tillverkats i ca 1,5 miljoner exemplar och mött stor uppskattning i Europa. Under 2014 blev Caddy med 7.287 registrerade bilar den 7:e totalt mest sålda bilmodellen i Sverige och innehar sedan länge tronen på transportbilsmarknaden. Med nya Caddy får tusentals förare en säkrare och bekvämare arbetsplats.

Nya Caddy delar grundkonstruktion med föregångaren men har genomgått en omfattande uppdatering och förfinats och utvecklats inom flera områden. En bättre väghållning och ett helt nytt elektromekaniskt bromssystem öppnar dörren för avancerade assistanssystem för både ökad körglädje, komfort och säkerhet. Interiört har bilen erfarit en total förändring med en helt ny instrumentpanel med utökad funktionalitet där en ny generation radio- och navigations-system smakfullt integrerats. Bland nyheterna finns MirrorLink som ger användaren möjlighet att koppla samman smartphones och andra externa enheter som kan styras via bilens skräm. Samtidigt lanseras en helt ny serie EU6-motorer som är standard till personbilsversionerna och inledningsvis erbjuds som tillval till skåpmodellen. Förutom att uppfylla den nya avgasnormen klarar den nyna serien av att kombinera en högre effekt med minskade förbrukningsvärden.

Effektiva motorer

Drivsystemen bygger på avancerad teknik – Caddys nya motorer erbjuder maximal effektivitet och uppfyller utsläppskraven i miljöklass EU6. Basen för de 4 TDI-dieselversionerna utgörs i samtliga fall av en 4-cylindrig 2-litersmotor. De levererar en effekt från 75 hk upp till toppversionens 150 hk. Snålast med bränslet är skåpbilen Caddy Blue Motion som är framtagen speciellt för leveranser i city: ”Med sin låga förbrukning på under 4 liter per 100 km, blir nya Caddy till en ny norm”, förklarar Eckhard Scholz, styrelseordförande för Volkswagen Transportbilar. Han tillägger: ”Och även nya 1,4-liters TGI, efterföljaren till mycket populära Caddy EcoFuel, drar endast 4,1 kg naturgas/100 km. Tack vare downsizing och turboladdning erbjuder den mer kraft än sin föregångare samtidigt som den drar upp till 28% mindre bränsle. Dessa prestandavärden är något som alla tjänar på – och gör den inte bara snällare mot plånboken utan också mot miljön”.

När det gäller bensinmotorer finns det 3 versioner att välja mellan: från 4-cylindriga 1,2-liters TSI på 84 hk och 3-cylindriga 1,0-liters TSI på 102 hk upp till stora 4-cylindriga TSI med en effekt på 125 hk. Nya Caddy bjuder på ett stort antal komfort- och säkerhetsfunktioner som hjälper föraren och skyddar alla i bilen. ”Vi har lagt in en lång rad förarassistanssystem som saknar motstycke i segmentet lätta transportbilar”, avslöjar Hans-Joachim Rothenpieler, styrelseledamot med ansvar för den tekniska utvecklingen på Volkswagen Transportbilar. Ett av dessa system är närområdesövervakningen Front Assist med City Emergency Braking. Om föraren skulle missa ett hinder och hastigheten ligger under 30 km/h, applicerar systemet bromsarna helt automatiskt vilket i idealfallet gör att en kollision kan undvikas helt och hållet. I persontransportsutförande är nya Caddy dessutom utrustad med t.ex. sidokrockkuddar och sidokrockskyddsgardiner.

Avancerade säkerhetssystem

Ungefär 22% av alla olyckor med personskador gäller kollisioner där bilen kolliderat med fler än ett hinder. För att minimera risken för följdkollisioner enligt detta scenario, hör den prisbelönta multikollisionsbromsen till standardutrustningen för nya Caddy. Efter en kollision börjar detta system automatiskt att bromsa ner bilen om föraren själv inte längre skulle vara förmögen att göra detta.

Till tillvalen bland förarassistanssystemen hör t.ex. helljusautomatiken Light Assist och trötthetsvarnaren Driver Alert. Det sistnämnda systemet registrerar eventuella avvikelser från förarens normala körbeteende och rekommenderar i så fall att man tar en behövlig paus i körningen. Som tillval finns också en vindruta med elvärme som hjälper till att ge god sikt i alla lägen.

Med hjälp av en radarsensor mäter tillvalet adaptiv farthållare (ACC), som är aktiv i hastigheter mellan 0 till 160 km/h (vid DSG) eller 30 till 160 km/h (vid manuell växellåda), avståndet till fordonet framför och övervakar också den relativa hastigheten. I kombination med DSG, kan ACC-systemet också bromsa ned bilen till stillastående, t.ex. i köer eller vid trafikstockningar.

Till radiosystemen Composition Colour och Composition Media liksom till radio/navigationssystemet Discover Media kan man välja en backkamera. Parkeringshjälpen ”Park Assist” kan automatiskt parkera bilen i parkeringsluckor längs med och i rät vinkel mot vägen – en praktisk och välkommen funktion inte minst vid budkörning.

Modern design

Nya Caddy har en design som inte bara imponerar med sina skarpare markerade linjer och sina eleganta, klart definierade ytor. Den omdesignade fronten och det särpräglade bakpartiet ger den nya kompakta transportbilen ett framträdande man inte kan ta miste på. Samtidigt som nya Caddy fortsatt är en extremt praktisk bil, har den nu tagit ytterligare ett kliv både när det gäller pondus, exklusivitet och dynamik. Helt i linje med den uttrycksfulla exteriören, har även de invändiga linjerna och formerna accentuerats lite extra. Eleganta dekorinlägg med integrerade luftventiler skapar tillsammans med en ny generation infotainmentutrustning en framträdande design som förstärker nya Caddys moderna formspråk.

En helt ny instrumentbräda med utökade fack och förvaringsutrymmen underlättar den dagliga administration som måste ske på plats samt ger plats åt mobiltelefoner och övrig saker

Svenska priser är ännu inte fastställda. Nya Caddy kommer kunna beställas hos de svenska återförsäljarna i april och de första leveranserna sker efter sommaren.

www.volkswagentransportbilar.se