Artiklar

Janne optimerade sitt flishuggsekipage

Anläggningens flexibilitet innebär att Janne kan ta uppdrag åt såväl de som vill ha flisat för eget bruk, skogsbolag och för fjärrvärmeverks räkning.

Det är i mitten av oktober när vi gör vårt besök. Vädret har den senaste veckan varit regnigt och kallt och det är precis nu som högsäsongen börjar för Janne Jonasson och hans mobila flishuggsekipage.  En egenutvecklad mellandel där flishuggen placerades, blev upprinnelsen till det flexibla ekipage han idag bedriver verksamheten med.  

Janne Jonasson från Alfta i Hälsingland, har som många andra mindre företagare, flera ben att stå på.

– Det är väl lite av en nödvändighet för att ha full sysselsättning året runt, säger Janne.

Tillsammans med sin bror driver han Jonassons Åkeri i Alfta, Hälsingland, med tre anställda. Han är dessutom jordbrukare och ägnar sig åt spannmålsodling.  Verksamheten med flisning är ett bra komplement när jordbruket går in på lågsäsong.

Inledningsvis hade Janne en Junkkari HJ500 hugg, och en mindre Metsjövagn, Metaflex 14, än den han har idag.  Och det var där någonstans tanken med en flexiblare anläggning tog sin början. Om ett ekipage där traktor och vagn enkelt skulle kunna användas även för annat arbete, exempelvis i jordbruket. Han konstruerade då själv en mellandel som dockade ihop vagn och hugg.

– Det blev liksom själva ursprungsprototypen, berättar han.

Då satt kranen på traktorn, men det är betydligt bättre att som nu ha den framför huggen på mellandelen, menar han.

– Man slipper ha den gungandes och det blir så mycket stabilare.

Så småningom blev flishuggen för liten och en större hugg, Bruks 605, införskaffades. Den monterades inledningsvis på den befintliga mellandelen, men vagnen blev för liten och det hela visade sig bli för vekt.

Janne hade nu väckt intresset för sin innovativa lösning hos Anders Ivarsson i Metsjö som blev intresserad och konstruerade en ny mellandel. En ny större Metsjövagn, Metaflex 24, fullbordade ekipaget.

– Jag vet om cirka tio till lösningar av det här slaget som nu går runt om i Sverige.

Med sin anläggning kan han ta uppdrag åt såväl de som vill ha flisat för eget bruk, skogsbolag och för fjärrvärmeverks räkning.

– Lastväxlarvagnen har öppnat upp för många flexibla lösningar. Som till exempel att kunna växla container mot en lastbil. Eller som i det här fallet köra själv i en större container och tippa på upplag. Huggen kan även kopplas från och användas själv med egna hjul. Allt drivs dessutom av samma kraftkälla – traktorn.
Flishuggen är ställbar och har en spännvidd på 15-40 millimeters flislängd.

– Den är bland annat utrustad med två stickgaller, ett grövre för större anläggningar såsom fjärrvärmeverk, och ett mindre anpassat mer för flis för hemmabruk.

Vagnen är höj- och sänkbar och går att tilta i sidled för att få en smidigare inmatning om materialet som ska flisas ligger lågt. Styrning finns på första och sista hjulparet på vagnen som är både medstyrande och tvångsstyrande.

Traktorn är en Valtra T202 Direct med steglös transmission.

– Det är väldigt bra när man exempelvis arbetar efter en skogsväg och har många små högar som ska flisas. Traktorn kan då gå på arbetsvarv allt medan förflyttning mellan högarna går smidigt.

Fram på traktorn kan han sätta en 3,2 meteter vikplog.

– Exempelvis för att fösa ihop upplag och städa vid flisning, eller för snöröjning.

Bränsleekonomiskt ligger traktorn bra till. Lite beroende på vilket material man arbetar med kan man i bästa fall komma ner under 0,3 liter diesel/flisad kubik och upp till 0,45 liter diesel/flisad kubik om materialet är riktigt hårt.

– En stor fördel för mig och andra mångsysslare inom exempelvis jordbruket är ju att traktorn med ett sådan här lösning enkelt kan användas till fler saker. I höst när jag tröskade kopplade jag bara bort huggen och vagnen kunde användas att köra spannmål med.

Att det är ur behoven som bra uppfinningar föds är ju allom bekant.  Jannes idé har gett honom ett smidigt och flexibelt ekipage att arbeta med.

– Ja, det här blev bra. Och eftersom jag har en biltrailer att koppla efter ekipaget så får jag även bilen med mig och kan åka ut på uppdragen helt själv, avslutar Janne.

Fakta:
Traktor: Valtra T202 Direct med steglös transmisson
Flishugg: Bruks 605 trumhugg
Vagn: Metsjö Metaflex 24
Kran: Palms 840 med en HSB-risgrip 015

Text och foto: Catharina Olsson-Lindh