Ulrik Zackrisson sa upp sig efter 20 år som grävmaskinist och startade eget. Nu rullar den egna verksamheten på som tåget och han har fullt upp fram till sommaren.
– Just nu handlar allt om väg 27, säger han glatt när han tar en kort paus.

Trots att det vid vårt besök är mitt i vintern lyser snön med sin frånvaro och istället faller det ett stilla regn som förvandlar omgivningarna till en riktig lervälling.
Bara några meter från oss susar långtradare och stressade privatbilister förbi med alldeles för hög hastighet, trots att vägen är smal och att det vid sidorna helt saknas avkörningsmöjligheter.
Av bland annat denna anledningen har väg 27 sedan länge klassats som en av de farligaste och mest olycksdrabbade i landet, men det är först nu som Trafikverket inlett ombyggnationen som ska göra vägen säkrare.

Mötesfri väg
Den sju kilometer långa vägsträckan mellan Backaryd och Möllenäs kommer att få ett mitträcke och bli en mötesfri väg med omkörningssträckor, där det finns möjlighet till hastigheter upp till 100 km/h.
Under ett senare skede kommer trafiken att ledas genom vägarbetet med sänkt hastighet. Från och med mars stängs vägen av för genomfartstrafik som då hänvisas till andra vägar, däremot kommer kollektivtrafiken att kunna passera genom vägarbetet under hela tiden.
Väg 27 ingår i det som kallas för SEB Trans Link som är ett vägstråk mellan Karlskrona och Göteborg och som Trafikverket bedömer har en mycket stor internationell betydelse.

Bor nära till jobbet
Ulrik Zackrisson som själv bor i området välkomnar ombyggnaden som gett hans egna företag en riktig rivstart. I somras registrerade han in sitt aktiebolag samtidigt som han skaffade sig en Volvo EC 290 CNL.
– Det är en -08:a som gått 8500 timmar och som jag nu har ett hyrköp på. Nästa år hoppas jag kunna köpa ut den så att mitt företag äger maskinen, säger han och tillägger att han hittills haft fullt upp.
Han är ansluten till Cliffton som Peab i sin tur anlitar, vilket innebär att det kommande halvåret kommer i stort sett allt att handla om det nya vägbygget.
– Det känns bra att ha en full orderbok, för mig gäller det att snabbt få intäkter för att kunna betala av på grävaren. Därför gäller det också att minimera antalet stilleståndstimmar, men jag hade lite otur i början eftersom jag fick byta både turbon och en länk, det gick på 37000 kronor och det var ju utgifter jag gärna hade sluppit.

Startade sent
Att starta eget företag vid 43 års ålder kan tyckas vara lite i det senaste laget, men för Ulrik Zackrissons del var det ett väl genomtänkt beslut.
– Jag har funderat på att bli min egen de senaste 20 åren. I somras bestämde jag mig för att ge det hela en chans och jag trivs kanonbra. Visst har det varit en och annan sömnlös natt när jag räknat för mycket på det hela, men har jag bara full beläggning på maskinen kommer det att gå vägen, säger han.
I likhet med de flesta andra underentreprenörer gäller det att vara beredd på att ta de jobb som erbjuds, och förutom uppdragen som kommer in via Cliffton har det blivit flera mindre uppdrag i närområdet.

Enkla förflyttningar
Tack vare att maskinen är relativt smal slipper han ha följebil vid förflyttningarna, och det förenklar logistiken samtidigt som det gör det mer lönsamt att ta uppdrag som ligger en bit bort.
– Jag tycker nog att marknaden ser ganska positiv ut för oss här i sydöstra Sverige. Förutom vägbygget talas det mycket om utbyggnad av hamnarna för att möta den ökade gods- och passagerartrafiken, där kommer det sannolikt att finnas mycket jobb framöver. Men fram till sommaren kommer jag att vara här på väg 27, säger han samtidigt som en kollega i en Volvo A250 en bit bort vinkar på honom.
Det är dags för ett kort avbrott för lunchen innan arbetet fortsätter.
– Det är nästan som när jag var fast anställd, säger han med ett stort leende.

Text och foto: Peter Fredriksson

FAKTA

Namn: Ulrik Zackrisson
Ålder: 43
Familj: Fru och tre barn
Företag: Schaktdivisionen Sverige AB, nystartad
Anställda: 1
Bor: Tingsryd
Intressen: Familjen och villan som jag renoverar
Kör: Volvo V70 samt Toyota Hilux

Maskin: Volvo EC 290 CNL
Grävdjup: 7,1 meter
Räckvidd: 10,6 meter
Bredd: 3,1 meter
Skopvolym: 1500 liter

Vad: Väg 27 byggs om till mötesfri väg med mitträcke
Varför: För att förbättra trafiksäkerheten och framkomligheten
Nuläge: Byggarbetet på vägen pågår
Byggstart: Oktober 2014
Entreprenör: Peab
Klart: November 2015