Som första biltillverkare i världen förser nu Mercedes alla sina transportbilar med en livräddande QR-kod för räddningstjänsten. QR-koden är placerad på en dekal på bilen och ger räddningspersonalen tillgång till en digital räddningsritning över bilen. Syftet är bland annat att minska risken för att personalen skär i bränsletankar och strömförande kablar.

Som första tillverkare i världen har Mercedes nu tagit fram ett särskilt klistermärke med QR-kod som är standard på alla företagets lätta lastbilar. Genom att scanna QR-koden kommer räddningspersonalen till en digital ritning av bilen som visar var bränsletank, airbags, elkablar och batterier finns på det aktuella fordonet. Det gör att de snabbt och säkert kan börja arbeta med minsta möjliga risk både för sig själva och de i bilen.

Ny teknik sätter räddningspersonal på prov 

Den digitala ritningen är utvecklad för att hjälpa räddningspersonalen att hantera den ökande komplexiteten och tekniken i nya bilar. Även teknik som är avsedd för att rädda liv och minska bränsleförbrukning kan skapa problem i händelse av en olycka. Det är därför viktigt att räddningspersonalen känner till var till exempel extra airbags och elektrisk utrustning är placerad och var man gör bilen strömlös.

– Vi utvecklar och använder ny säkerhetsteknik i våra fordon hela tiden. Det gör också att vi har ett ansvar för att se till att vår omvärld kan navigera i den nya verkligheten, säger Fredrik Wahrolén som är PR- och kommunikationschef på Mercedes-Benz Sverige.
– QR koderna och de digitala ritningarna för räddningstjänsten är ett steg på den vägen.

Koden är placerat på B-stolpen eller på insidan av bränslepåfyllningslocket. Ritningar finns över alla Mercedes transportbilar från 1996 och märket kan eftermonteras av alla auktoriserade verkstäder.

För de fall där det kan vara problem med internetuppkoppling finns även ritningarna i en app-version där de lagras direkt på telefon eller läsplatta.

Världens säkraste transportbilar 

Med de digitala räddningsritningarna befäster Mercedes-Benz sin position som tillverkare av världens säkraste transportbilar.

–  Av något skäl är ofta säkerheten på transportbilar lägre än på personbilar, trots att de sistnämna är arbetsplatser, fortsätter Wahrolén.

– Det är ett synsätt som vi vill försöka ändra. Ett exempel är Mercedes Vito som är den enda transportbil under de senaste tre åren som lyckats få fem stjärnor i EuroNCAP. Alla Vito som säljs i Sverige har bland annat 2-6 airbags (beroende på modell) , BlueTooth telefoni, trötthetsassistent och sidvindsassistent.
– Det finns inget giltigt skäl till att man ska ha lägre krav på en transportbil än på en personbil.

www.mercedes-benz.se