Christer Ohlsson började som småföretagare med bara en anställd och två entreprenadmaskiner 1998, nu har han 300 personer på sitt åkeris lönelista.
– Det har aldrig varit ett självändamål att växa, små affärer kan vara minst lika viktiga och roliga att ro hem som stora. Men ju större omsättning åkeriet blir, desto fler blir även affärsmöjligheterna, säger han.

Redan som 22-åring blev han delägare till Express och Bärarelaget AB som ägdes av åtta äldre herrar, däribland hans egen far.
– Jag var ung och framåt när jag kom dit, säger han och tillägger att den ungdomliga entusiasmen kanske inte alltid delades av de andra delägarna som var mer nöjda med att saker och ting förblev som de alltid hade varit.

När företaget såldes och blev embryot till Cliffton, som sedan 1997 ägs av PEAB, följde Christer Ohlsson med och var under en tid ansvarig för bland annat anläggningsmaskinerna.

Blev egenföretagare
Men 1998 kände han att det var dags att prova vingarna på egen hand.
– Jag ville testa en annan bransch än åkerinäringen, så jag köpte en terminal som jag planerade att bygga om till ett industrihotell. Och visst, satsningen gick väl ganska bra, men jag kände att det saknades något i mitt liv, säger han och beskriver om hur han mer eller mindre omedvetet gick och köpte sig en grävare.
– Ja, en grävare behöver man ju alltid, eller hur? Det finns alltid något som behöver grävas kring ett industrihotell, säger han med glimten i ögat.
– Men ganska snart insåg jag att saker och ting skulle bli ännu enklare om jag hade ytterligare en grävare. Så fort jag skaffat det uppstod behov av ännu en maskin, och så rullade det på…

Första lastbilarna
Arbetet med industrihotellet kom snart att bli lågprioriterat för nu hade Christer Ohlsson insett att det även saknades en och annan lastbil.

Från och med 1999 var han tillbaka på ruta ett där han började, med den skillnaden att nu hade han ett eget åkeri.
– Ja, jag vet inte varför det blev så här. Kanske är jag präglad på åkerinäringen, eller så sitter det i generna. Men det var inte förrän företaget började anta formen av ett mindre åkeri som jag började känna mig lite nöjd, säger han men tillägger att det här med att bli riktigt nöjd, det är något som han aldrig lyckats med.

Christer Ohlsson menar att han från början inte hade en tanke på att åkeriet skulle bli så stort. Men istället för att ha en övergripande plan har han låtit affärerna styra, och det är en strategi som gett resultat.

Försöker att delegera
Även om han gärna skulle vilja vara med och peta i detaljer har han insett att det inte fungerar i längden. Dygnet har bara 24 timmar och därför är det bästa att delegera allt mer av besluten till de anställda.
– Visst skulle jag vilja säga att jag delegerar mycket, men ska jag vara ärlig vill jag nog fortfarande vara med och detaljstyra, även om jag anstränger mig för att släppa kontrollbehovet.

Han beskriver åkeriet som ett familjeföretag, i administrationen jobbar hans fru, ett av hans bonusbarn är IT-ansvarig medan lillebrorsan Mats Ohlsson är marknadschef på företaget.
– Det är en trygghet att arbeta tillsammans med nära släktingar som är kompetenta och duktiga. Det händer mycket inom åkeribranschen och det gäller att hålla sig vaken och observant, säger han.

Tre lönsamma ben
I dag vilar verksamheten på tre ben som alla har en god lönsamhet.

Hushållsrenhållningen omsätter har kommit att bli ett viktigt affärsområde tack vare att kommunerna fått ökade krav på sig för att säkerställa avfallshanteringen. För Ohlssons handlar det om att transportera dels avfall men även olika fraktioner till återvinning samt slamtömning och spolningar.

Industri & handel är ungefär lika stor som hushållsrenhållningen och här handlar det om hela spektrat av transporttjänster åt industrier, från vanligt avfall till FA, farligt avfall.
– Sen kör vi mycket lastväxlare för andra typer av transporter samtidigt som vi erbjuder kranbilar till bland annat anläggningsjobb samt uppdrag på industrier.

Expansiv region

Entreprenad är det tredje och sista benet och här finns det en stor arsenal av grävare och dumprar som används i externa anläggningsprojekt, som till exempel motorvägsbyggen.
– Hela Skåne är en expansiv region och ska jag vara ärlig ser jag inga begränsningar. Behovet av olika typer av transporttjänster inom de områden som vi arbetar med kommer att fortsätta att öka, det är jag övertygad om.

Han menar att svenska åkare är om inte bäst i världen på internationella transporter så är de i alla bäst världen på att utföra transporter i Sverige.

Kvalitet och tillförlitlighet kommer att väga allt tyngre i vågskålen när transporter upphandlas i framtiden, och därför har han valt att vidareutbilda personalen i så hög utsträckning som möjligt.

 

FAKTA
Företagsnamn:
Ohlssons i Landskrona AB
Anställda: 193
Omsättning: 300 miljoner kronor
Ort: Landskrona

Namn: Christer Ohlsson
Ålder: 60
Bor: Landskrona
Familj: Gift
Intressen: Historia
Kör: Volvo S80
Förebild: Ingvar Kamprad

Text och foto: Peter Fredriksson