Artiklar

Televerkare på nya uppdrag

Den knappt åtta meter långa före detta stolpbilen är som gjord för små och smala grusvägar.

På 1980-talet tjänstgjorde Rickard Anderssons MB 1013 som stolpbil inom det statliga Televerket i övre Norrland. Men trots de långa avstånden kom den inte att rulla mer än 14000 mil på saltfria ödemarksvägar.

– Den var helt rostfri när jag köpte den, säger Rickard som sedan dess passat på att renovera toppen och lacka om ekipaget i en annan Mercedeskulör.

Rickard Andersson var länge på jakt efter en fin skattefri veteranlastbil för att kunna transportera sina veteranbilar på flaket.

När han fick syn på den här bilen på Blocket förstod han att det var exakt en MB 1013 med den ovanliga dubbelhytten som han ville ha.

Det enda problemet var att bilen stod utanför Luleå och Rickard själv bodde i Jämjö, vilket innebar 150 mil enkel resa.

– Men jag har en syster som bor i Skellefteå så jag tänkte att jag skulle ju kunna passa på att besöka henne samtidigt, så jag lade ett bud på telefon och ägaren tackade ja.

En chansning

Snart visade det sig att de inte kunde synka sina kalendrar så man bestämde sig för att göra upp affären utan att träffas.

Rickard förde över pengarna till ett konto medan ägaren ställde bilen i Luleå och gömde nyckeln på fordonet.

– Visst var det en chansning, jag hade ju bara ägarens ord att gå på. Men eftersom han var pastor så tog jag risken, säger Rickard som tog flyget med enkel biljett till Luleå, letade upp lastbilen, hittade nyckeln och fick i gång den på första försöket.

Därefter var det bara att styra kosan söderut för att hälsa på systern och sedan ta med sig några möbler som skulle lämnas av till andra släktingar på vägen hem.

– Lastbilen gick perfekt och under resan snittade jag på 1,5 liter diesel per mil, säger han och tillägger att det enda problemet vid hemresan var att värmefläkten lade av på halva vägen, så det blev lite kyligt de sista 75 milen.

Ägd av pastorn

Väl hemma passade han på att gå igenom det mekaniska och det visade sig att såväl Televerket som pastorn skött allt exemplariskt.

Pastorn hade bara kört kortare sträckor med den och då haft en minigrävare lastad på flaket.

– Han gjorde en del grävjobb vid sidan om sitt vanliga arbete och tydligen hade det börjat gå så pass bra att han investerat i en ny traktor med maskintrailer, så han ville bli av med lastbilen.

Vid köpetillfället var den fortfarande orange och under en längre tid funderade Rickard på om han skulle lacka om den i samma kulör och skaffa sig tidsenliga dekaler från Televerket, men till sist bestämde han sig för att helt byta färg.

– Jag driver en bilverkstad och därför ville jag ha lastbilen lackad i företagets färger, på så sätt blir ekipaget lite av en rullande reklampelare. Däremot har jag inte lackat insidorna av dörrarna som fortfarande är orange, säger han.

Förutom lacken har han jobbat en hel del med inredningen och bland annat skaffat nya mattor och förbättrat ljudisoleringen. För att ytterligare minska ljudnivån inne i hytten har han även byggt om avgassystemet för att slippa åka med öronproppar.

I samband med att toppen behövde renoveras passade han på att plocka av hytten och slipa ner och lacka ramen.

– Sen lyxade jag till det med genom att sätta in en Recarostol på förarplatsen. Stolen har både fläktar och värme för att det ska bli bekvämare att köra lastbilen längre sträckor, säger han.

Vanlig i Afrika

MB 1013 var en populär modell när det begav sig och åtskilliga såldes förutom till västvärlden även till utvecklingsländer, vilket innebar att när bilarna började skrotas ut i de rika länderna exporterades reservdelarna till Afrika och Asien där de här lastbilarna fortfarande rullar.

Rickards lastbil hade från början en kran monterad bak och samt en hydraulisk vinsch som användes för att resa upp stolparna. Dessa i sin tur transporterades liggande snett uppåt på flaket där speciella stålpinnar höll dem på plats.

Själva dubbelhytten är ovanlig och på denna modellen byggdes den i Sverige för att Televerkets personal skulle kunna samåka på sina uppdrag.

Fram rymmer den förutom föraren två passagerare och sen finns det även en låg soffa bak där ytterligare två personer kan klämma in sig.

 

Två hytter

Dubbelhytten består av två enkelhytter som svetsats ihop och det gör att den är väldigt rymlig och luftig.

Samtidigt är själva insteget lite besvärligt eftersom man stiger upp bakom hjulet, det vanligare är ju annars att man går upp framför hjulet.

Fordonet lastar fem ton och även om vinschen och kranen inte finns kvar finns det dubbla hydraulpumpar till kraftuttaget.

Sedan köpet har lastbilen rullat cirka 1000 mil och numera används den främst för att transportera Rickards veteranfordon till och från träffar.

– Den är billig i drift, förutom försäkringen på några tusenlappar är den enda fasta kostnaden besiktningen. Men ska jag vara riktigt ärlig har jag redan börjat leta efter ett nytt lastbilsobjekt, det kliar i fingrarna och denna känns i stort sett klar för min egen del. Drömmen vore att hitta en gammal Scania i samma skick som denna och som inte kostar allt för mycket. Tyvärr har priserna på veteranlastbilar rusat iväg de senaste åren, säger han.

 

Text och foto: Peter Fredriksson

logo
Catharina Olsson-Lindh