Scania släpper en etanolmotor för Euro 6 och är först igen med en Euro 6 motor för ett alternativt drivmedel. Sedan tidigare finns motorer för HVO, RME och Gas (både CNG och LNG).
– För de som vill göra skillnad för miljön har vi alternativen här och nu, säger Johan Améen på Scania-Bilar Sverige.

 Arla som satsar på en fossilfri fordonsflotta har redan tecknat en order på 17 nya Scania etanolfordon. Målet är en kostnadsneutral helhetslösning inkluderande fordon, drivmedel, tankstationer och underhåll. Fordonen väntas tas i drift under våren 2016 och gå i trafik i Stockholmsområdet, med bas i Kalhäll.

– Vår nyutvecklade Euro6  etanolmotor, som vi är ensamma om på marknaden, ger när den körs på Agroetanols ED95 upp till 90% CO2-reduktion. Bilen passar utmärkt för distributionstrafik, där miljökrav, tillförlitlighet och driftsekonomi är viktiga, säger Johan Améen ansvarig för alternativa drivmedel på Scania-Bilar Sverige.

– Tillsammans med Agroetanol och Arla bidrar vi till en avsevärd reduktion av miljöpåverkan när dessa lastbilar nu ersätter äldre dieseldrivna fordon säger Johan Améen. Erfarenheterna från Clean Truck projektet som drevs av Stockholm Stad tillsammans med bland annat Scania visade att etanol är väldigt lämpligt för den här typen av trafik, erfarenheter som vi nu använder oss av, säger Johan Améen.

Redan idag finns biodrivmedel och motorer som tillsammans kan reducera koldioxidutsläppen med upp till 90 procent.

www.scania.se