Robust kaross, exklusiv utrustning och snåla motorer bidrar till att Peugeot Boxer är en av de mest mångsidiga, komfortabla och ekonomiska bilarna i klassen. Det är en bil för varierande transporter, rigoröst testad och med en av de högsta lastkapaciteterna i klassen.

Nu lanseras Boxer Professional hos de svenska återförsäljarna. Det är bland annat nya volymskåp och flakbilar i olika varianter som byggs på Boxerchassit av Autokaross i Floby. Förutom att nya tillval som dubbelhytt och bakgavellyft erbjuds är påbyggnationerna godkända för att lyfta momsen till 100 %.

Peugeots försäljning av lätta transportbilar ökar stadigt i Sverige. Hittills i år har märket klättrat till tredje plats i försäljningslistan tack vare en tillväxt med drygt 22 %. Förutom storlastaren Boxer bidrar Expert och nya Partner till den stora ökningen.

Peugeot Boxer erbjuds idag i fyra olika karosslängder (L1, L2, L3, L4) och tre olika höjder (H1, H2, H3), vilket innebär sammanlagt åtta karosstyper med lastvolym mellan 8 och 17 m3. I och med lanseringen av Peugeot Professional erbjuds Peugeots storlastare med ännu fler utrustningsalternativ och påbyggnationer som är skräddarsydda för olika yrkeskategorier.

– Vi ser fram emot att kunna tillgodose nya och fler företags specifika behov, säger Filip Frennby, produktchef för transportbilar hos Peugeot Sverige. I Boxersegmentet är hela 40 % av den totala försäljningen olika påbyggnationer på chassi och nu kan vi erbjuda flera mycket konkurrenskraftiga koncept- och flakbilar.

Boxer Flak
Boxer flak och skåp byggs i samarbete med Autokaross i Floby som tillhandahåller flera högkvalitativa påbyggnationer genom smarta tekniska byggnadslösningar till mycket konkurrenskraftiga priser. Både design och konstruktion är inriktade på lättbyggnationsteknik för att maximera lastförmågan på flaket. Dessutom kan flera smarta tillval göras som ytterligare bidrar till anpassning efter ändamål. Flakbeläggningen består av plywood med halkfri slitskyddsyta. Bak- och sidolämmarna är fällbara och tillverkade av eloxerade aluminiumprofiler. Aluminiumkantprofilerna är snedställda för maximal avrinning.

Boxer Flak är mycket generöst standardutrustad med AC, radio med rattkontroller och Bluetooth, eljusterbara ytterbackspeglar med defroster, ESP med Hill Assist, 2-sitssoffa för passagerare, Webasto dieselvärmare med tidur, förstärkt fjädring och förlängda sidobackspeglar och mycket mera.

Det finns en mängd smarta tillval som till exempel enkel- eller dubbelhytt, utdragbara lämhållare (max last 100 kg), rostfri verktygslåda med luftventil och kraftig tätningslist, långgodsställning tillverkad i Aluzinkplåt med hög båge fram och bak med en maxlast på 100 kg samt dragkrok.

Boxer Volymskåp
Boxer volymskåp kombinerar design och lättbyggnadsteknik för att maximera lastvikt. Tak, väggar och luckor är gjorda av lättviktsmaterial som förstärkts av termoplast. Detta material är både slit- och slagtåligt men också återvinningsbart. I skåpet sitter förankringsskenor monterade i sidoväggarna för att på bästa sätt kunna lastsäkra gods. Det kvadratiska skåpet gör det lätt att lasta och ökar lastvolymen. Peugeot erbjuder två storlekar på volymskåp där det minsta har en lastvolym på hela 17,4 m3 och det stora på 18,7 m3.

Peugeot Boxerchassi för påbyggnationer kommer med bland annat följande standardutrustning: AC, radio med rattkontroll och Bluetooth, airbag förare och elektronisk startspärr.

Det finns flera smarta tillval som till exempel sidodörr med lås 900 x 1800 mm, rostfri verktygslåda med luftventil och kraftig tätningslist och lyftbrygga med infällt rullstopp och sidoluftriktare.

Både skåp- och flakbilen är godkända för 100 % avdragsgill moms.

Moderna och snåla motorer
Erkänt effektiva och vridstarka dieselmotorer med mycket låg bränsleförbrukning bidrar till låga drifts- och underhållskostnader. Peugeot Boxer erbjuds med fyra olika motoralternativ:

2,2 HDi på 110, 130 respektive 150 hästkrafter samt 3,0 HDi på 180 hästkrafter. Samtliga motorer är kopplade till en sexväxlad manuell låda.
På 2,2 HDi har bland annat insprutningssystemet modifierats för att ytterligare sänka förbrukningen med 1,3 l/100 km, motsvarande 34 gram CO2/km (L3H2 2,2 HDi 130).

Rigoröst utprovad
Fjärde generationens Boxer har moderna tekniska lösningar, högre säkerhet och komfort, lägre ägandekostnader samt ökad flexibilitet jämfört med föregående generation.

Hållbarheten och tillförlitligheten har noggrant utprovats. Bilen har utsatts för mycket stränga tester och körts 4 miljoner kilometer i extrema förhållanden, merparten med full last och på vägar av högst varierande kvalitet. Olika styrke- och uthållighetstester, däribland kyla/värme, saltvattenvadning och dörrmekanism har simulerat verkligt, extremt, användande under 10 år.

www.peugeot.com