Senaste nytt från SLP AB i Övertorneå är en 4-axlad semitrailer som med en 3-axlad dragbil ger en totalvikt på 60 ton. Trailern är dessutom utrustad med en typgodkänd konstruktion som möjliggör att tappen kan förskjutas 1300mm och låses i ändlägen. Lösning möjliggör att korta med ekipaget i samband med körning inom ett anläggningsområde samt säkerställer en så stabil tipprocess som möjligt genom att tapp och tippcylinder kan ställas i vertikal linje.

Trailern är utrustad med 2 st 10 tons BPW stela axlar och 2 st 10 tons medspårande axlar, vilka även är tvångsstyrda med bilens hydraulik. Axelkombinationen gör ekipaget mycket följsamt på smala vägar och inom trånga arbetsområden trots sin storlek. Vändradien för ekipaget är ca 12,5 m (rullande vändning).
Den största nyutvecklingen i projektet är den skjutbara tappen med låsning. SLP har erhållit typgodkännande för konstruktionen efter genomfört dynamiskt prov hos SP i Borås. Tappen är monterad i en skiva som kan flyttas 1300mm framåt och bakåt med en hydraulcylinder och låses i sina ändlägen med kolvar i chassibalkarna. Låskolvarna garanterar en säker hantering av ekipaget i alla situationer.
Ekipaget är idag utrustat med ett specialflak med justerbara lemmar vilket möjliggör att ändra flakets volym mellan 30 och 54 kbm. Flaket är konstruerat av SSAB (Arc Design) och SLP´s samarbetspartner Wagnfabriken AB i Motala som även tillverkat flaket.
Projektet initierades av Bengt Johansson, Mellstadragarn AB, som tillsammans med Ericson Bil i Borlänge sökte möjliga påbyggare för att förverkliga projektet. Efter en lång process kom projektet fram till en lösning där SSAB och Wagnfabriken AB konstruerade och tillverkade flaket samt att SLP AB konstruerade, typgodkände och tillverkade trailerchassiet.
Ekipaget är idag i full drift i Mellansverige. Med den erfarenhet, flexibilitet och innovationsförmåga som alla parter i projektet visat har vi tillsammans skapat en kostnadseffektiv transportlösning för framtiden.
Trailern kan naturligtvis även utrustas med konventionellt dumperflak eller isolerat asfaltflak beroende på användningsområde.
Tekniska data:
Dragbil: Volvo FH16 600 6×2 (hydraulisk drift på framaxel) Hjulbas 4300mm
Trailer: 4-axlad semitrailer, sista axel utskjutbar 2640mm Skjutbar tapp 1300mm Första och tredje axeln lyftbara Tredje och fjärde axeln tvångsstyrda L=15450mm, B=2600mm Tjänstevikt = 14800 kg Max lastvikt = 37200 kg Lastvolym = 30 – 54 m3 8mm Hardox 450 i botten och 5mm i sidor
Totalvikt: Ekipagets totalvikt 60 ton

Kontaktuppgifter:
Släp och Lastbilspåbyggnader AB, Hans Ohlsson, 0706-777 820
Mellstadragarn AB, Bengt Johansson, 0703-301 903

Bild/Källa: SLP AB