Efter bara fyra månader skriver Motorbranschens Riksförbund, MRF, upp årets registreringsprognos för tunga lastbilar över 16 ton med sex procent – från 4 800 till 5 100 nyregistrerade lastbilar.

Den svenska högkonjunkturen smittar av sig även på lastbilsförsäljningen, menar MRF:s styrelse för Tunga fordon i sin reviderade prognos.

I fjol nyregistrerades totalt 4 827 tunga lastbilar över 16 ton. Hitintills i år, januari-april, har 1 866 har nyregistreringar skett, jämfört med 1 523 för samma tid i fjol.

– Hitintills är marknaden plus 23 procent i år. Det innebär att vi behöver skriva upp årets prognos med sex procent, berättar Johan Holmqvist, bilhandelsansvarig på MRF.

Enligt Lennart Börjesson, Scania-återförsäljare och ordförande i MRF:s styrelse för Tunga fordon, är det inte någon konstlad registreringsuppgång som beror på skärpt miljölagstiftning, som 2011-12, eller förändrad teknik.

– Marknaden drivs av hushållens inköp av både varor och tjänster, investeringar inom bygg och infrastruktur, samt industrins generellt ökande efterfrågan av transporttjänster.

– Men fortfarande är vi långtifrån den allra senaste registreringstoppen 2008, innan Lehman-kraschen, på 6 027 nyregistreringar av tunga lastbilar, vilket gör att vi även har en relativt ålderstigen vagnpark, säger Lennart Börjesson.

Han säger också att det finns flaskhalsar som hämmar nyregistreringarna.

– En trång sektor är bland annat påbyggarnas kapacitet. De flesta har redan fulla orderböcker för året, och en åkare som vill ha ett individuellt ekipage med påbyggnation, må så vara en anläggnings- eller fjärrbil, får förbereda sig på väntetider, säger Lennart Börjesson och tillägger att de ledande marknadsaktörerna, Volvo LV, Scania och Mercedes-Benz, kan med startklara så kallade komplettfordon öka möjligheterna till snabbare leverans.

– Vi, lastbilshandeln, kan leverera bilar, men tiden för att ett rullande chassi ska bli en färdig lastbil kan bli lång för beställaren på grund av kapacitetsbristen, menar han.

Andra faktorer som påverkar åkarnas investeringsvilja, utöver konjunktur och fordonsålder, är lägre bränslepris och fördelaktiga finansieringsalternativ.

Det absoluta toppåret för nyregistreringar är 1989 då 6 133 tunga lastbilar över 16 ton registrerades.

Bild: Johan Holmqvist, bilhandelsansvarig MRF, och Lennart Börjesson, ordförande MRF:s styrelse för Tunga fordon. Foto/Källa: MRF.