Investeringen i den senaste årsmodellen av Ponsses skotare Buffalo med det patenterade hyttfjädringssystemet ActiveFrame, har gjort livet i skogen mindre slitsamt för Lars-Åke Karlsson och hans anställda på LÅAK Skog.
– Ryggen och axlarna belastas mindre. Det märks kanske inte så mycket efter en dags arbete, men när man sitter flera veckor är skillnaden stor, konstaterar Lars-Åkes son Kristoffer, som tillbringat många timmar i skotarhytten.

Åkeri&Entreprenad träffar skogsmaskinföraren och egenföretagaren Lars-Åke Karlsson i Blidsberg, Ätradalen i Västergötland, och hamnar mitt i en slutavverkning av lövskog. Han har flera maskiner till sin hjälp, men vi är mest nyfikna på den senast införskaffade skotaren, en PONSSE Buffalo, årsmodell 2015 med det unika patenterade nivelleringssystemet ActiveFrame, AF.
– AF är ett system som håller hytten i horisontellt läge i ojämn terräng. Det gör stor nytta för den som sitter i maskinen hela dagarna genom att systemet dämpar krängningar i sidled. Det är viktigt om man ska hålla sig pigg och fräsch längre i både kropp och huvud, förklarar Lars-Åke.

Lars-Åke driver sitt företag med hustrun Annika. De har länge haft lantbruk, men kompletterade det med skogsmaskiner 1995. Främst utför de föryngringsarbeten och röjningar i skog inom Ulricehamns kommungräns med Södra som uppdragsgivare. Förutom ägarparet har företaget tre anställda, Christian Hallberg, Dick Henriksson och sonen Kristoffer Karlsson. Det är honom vi oftast hittar bakom spakarna till den halvårsgamla skotaren.

– I jämförelse med andra skogsmaskiner utan AF så är det en stor skillnad. Rörelsen i hytten är mjukare och efter långa dagar i maskinen blir jag inte alls lika trött och stel i kroppen, berättar Kristoffer.

Tillsammans med de anställda har Lars-Åke många års erfarenhet som maskinförare i skogen. Ett hårt och fysiskt krävande arbete där både kroppen och huvudet måste vara på topp för att kunna fatta snabba beslut. Misstag och felbedömningar kan kosta markägaren och uppdragsgivaren pengar.  Lars-Åke och hans medarbetares samlade maskinerfarenheter fick dem att efterfråga en produkt som ökade förarens komfort under en arbetsdag. Det var då de fick erbjudandet av Ponsse att testa en prototypmaskin med AF, något de gjorde under ett och ett halvt år i största hemlighet.

– Vi testkörde i 2 000 timmar och hade i princip inga problem. Hade vi haft otur kunde vi ha råkat ut för hur många stillestånd som helst, men det hände ingenting, berättar Lars-Åke, som var mycket nöjd med prototypen.

Lars-Åke konstaterar att protyptestet var det som avgjorde att det blev en ny Ponsse med AF i maskinparken.
– Det var det företag som hade den teknik som vi efterfrågade. Andra system på marknaden upplever vi inte är lika effektiva. De har en annan teknisk lösning som tyvärr inte tar bort krängningarna i sidled i hytten på samma sätt som AF gör.

Ponsse Buffalo är en skotare i mellanklassen lämplig främst för gallring och föryngringsavverkning. Den är över tio meter lång, har en bredd på strax över tre meter och en tjänstevikt på 20 500 kilo. Tillverkning och produktutveckling sker i finska Vieremä.

Vi beslutar oss för att köra iväg en bit bort i skogen för att få känna på hur AF systemet arbetar i praktiken. Det är lätt att förstå att många timmar bakom spakarna är tröttande för en kropp som hela tiden kränger fram och tillbaka. Vi kommer längre in i beståndet och marken är kuperad men skotaren flyter fram fint över ris, stenar och färska stubbar från föryngringsavverkade alträd. AF systemet jobbar på effektivt och gör att förarhytten hålls så plan som möjligt även om chassiet och hytten kränger och rör sig åt flera olika håll samtidigt. För även om skotaren är en rejäl pjäs, gör AF att den känns smidig och lätthanterlig. Det går till och med att köra lite fortare genom kuperad terräng än vad som skulle ha varit möjligt i annat fall. Det som saknas är en rejält mycket bekvämare förarstol. Här har lastbilstillverkarna, både i Sverige och utomlands, kommit mycket längre i sin utveckling av ergonomiska stolar.

AF är tekniskt närbesläktad med Ponsse Scorpions nivelleringssystem, i vilken separata givare har ersatts av tillförlitliga komponenter inbyggda i styrmodulen. Maskinen har två svängbara främre ramar, varav en inkluderar den främre boggin och den andra inkluderar hytten. Tack vare den dubbla ramstrukturen är svängpunkten för AF fjädringssystem mycket låg på boggiaxelns nivå, vilket eliminerar hyttskakningen så effektivt som möjligt. För föraren får denna teknik främst konsekvenser ergonomiskt.
– Ryggen och axlarna belastas mindre. Det märks kanske inte så mycket under en dags arbete, men när man sitter flera veckor är skillnaden stor i jämförelse med traditionellt sit-right-system. Som förare blir jag betydligt piggare och mer alert, säger Kristoffer Karlsson.

För Lars-Åke och hans företag innebär AF-systemet inga extra kostnader för service, utan det är samma regler som för maskiner utan AF. Att Ponsse dessutom har förlängt serviceintervallen från 600 till 900 timmar gör stor skillnad för det lilla företaget, som fått både fler effektiva arbetstimmar och minskade driftskostnader, vilket delvis kan kompensera de extra slantar det kostar att få AF istället för den traditionella sit-right stolen. Det är dock inga större summor sett till de cirka 3,5 miljoner en maskin i Buffalos storlek kostar.

Den tekniska utvecklingen av skogsmaskiner har gått i rasande fart. I dag är maskinerna optimerade för att på kortast möjliga tid, och med minimal kroppslig arbetsinsats kunna kapa, samla upp och frakta virke och grot till avläggen för vidare transport till industri. Lars-Åke och hans personal önskar att utvecklingen av förarkomforten hade gått i samma takt. Trots AF-systemet ser de fler förbättringsmöjligheter.

– Vi skulle gärna se en mer utvecklad kombination av AF och hyttfjädring. En fjädring som dämpar rörelserna upp och ner mer effektivt än idag, tillsammans med AF, är något vi efterlyser. Då skulle det bli riktigt bra konstaterar Kristoffer.

AF finns idag på Ponsses större skotare: Buffalo, Elephant och Elephant King.
– Det vore önskvärt med den här bättre komforten även på småskotarna, menar Lars-Åke, som ser att det finns stor utvecklingspotential där framöver.
För hårt arbetande skogmaskinförare, vars oregelbundna arbetstid i högre grad styrs av industrins efterfrågan än av vädrets makter, är bra komfort en god kamrat i tillvaron.
– Det krävs mer och mer av dem som jobbar i skogen idag för att verksamheten ska bli effektiv i dagar då maskinerna och bränslet är dyrare. Med arbetstider som oftast är väldigt ojämna och med långa arbetsdagar, är det viktigt med bra utrustning. Sen är det ju nöjet att vara i skogen det som gör att man fortsätter. Det väger upp allt, säger Lars-Åke entusiastiskt och får medhåll från sina anställda.

Text och foto Annette Eilert.