Det är 21 år sedan Scania senast lanserade en helt ny bil. Under tisdagskvällens invigning i Paris presenterades resultatet av tio års utvecklingsarbete och projektkostnader på runt 20 miljarder. En helt ny generation lastbilar där bland annat bränsleeffektivitet och utvecklingen av uppkopplade tjänster har tagits till nya nivåer. 

– Det här är tveklöst den största satsning som Scania någonsin gjort under sin 125-åriga historia, sade Henrik Henriksson, vd och koncernchef för Scania.

Invigningen ägde rum under grandiosa förhållanden på Grand Palais i Paris  där man för första gången kunde bese den nya generationen. En invigning som också sändes live och kunde följas av hela världen, med bland annat FNs förre generalsekreterare Kofi Annan som talare.

För de som besöker Lastbil Elmia nu i dagarna finns redan där en möjlighet att se det nya lastbilsprogrammet som av Henriksson beskrevs som ” en unik sinnrik bygglåda med hållbara lösningar”.

” Vi riktar oss direkt mot vår huvuduppgift, att ge våra kunder förutsättningarna för lönsamhet i den verksamhet som verkligen betyder något för dem, nämligen deras egen”, fortsatte Henriksson.

Bränsleeffektivitet har stått i fokus och med hjälp av den aerodynamiska designen har bränsleförbrukningen enligt Scania sänkts med fem procent.

Förarens komfort har man också lagt stort vikt vid. Den nya hyttmodellen har helt plant golv och förarplatsen har flyttats lite till vänster och framåt, detta för att föraren ska få bättre utrymme och känsla.

Med den nya generationen introducerar Scania även världens första krockgardin för lastbil. Gardinen som sitter integrerad i innertaket ovanför dörrarna ska ge betydligt bättre skydd vid till exempel vältolyckor.

Produktionen som äger rum vid slutmonteringsfabriken i Södertälje startar omgående.  Lanseringen kommer att ske i fem faser och i första läget omfatta fjärrfordon för Europamarknaden.