Volvos helt självkörande lastbil är först i världen med att testas i drift under jord i Kristebergsgruvan. Den självkörande lastbilen ingår i ett utvecklingsprojekt med syftet att förbättra transportflödet och säkerheten i gruvan. Lastbilen kommer att köra en sträcka på ca sju kilometer och ta sig ned 1 320 meter under jord i de trånga gruvgångarna.

”Det är världens första helt självkörande lastbil som nu tas i drift under svåra förhållanden. Det är en verklig utmaning att få allt att fungera mer än 1 300 meter under jord”, säger Torbjörn Holmström, medlem av Volvos koncernledning och teknisk direktör.

Volvokoncernen släpper nu en film som visar möjligheterna med självkörande lastbilar. Filmen är inspelad under tuffa omständigheter i Kristinebergsgruvan tio mil från Arvidsjaur i norra Sverige. Torbjörn Holmström, som själv deltar i filmen, vill visa hur säker lastbilen är. Han ställde sig utan tvekan mitt i gruvgången när lastbilen kommer körande mot honom.
”Oavsett vilka fordon vi utvecklar så kommer alltid säkerheten först och det gäller även för självkörande fordon. Jag var övertygad om att lastbilen skulle stanna men självklart kändes det i magen innan lastbilen bromsade in.”

Den helt självkörande lastbilen som har huvudrollen i filmen är en extrautrustad Volvo FMX. Den läser via sensorer kontinuerligt av sin omgivning och parerar fasta och rörliga hinder samtidigt som ett transportsystem samlar data för att optimera och koordinera rutt och bränsleförbrukning. Lastbilen ingår i ett utvecklingsprojekt och testas i verklig drift för första gången.

Filmen finns även tillgänglig på www.volvogroup.com/automation . Utöver filmen finns extramaterial med bland annat intervjuer med Volvokoncernens specialister på självkörande lastbilar.

Volvo Group