I Sverige görs över 45 miljoner sökningar dagligen på Google så det är förstås enormt viktigt att synas där. Michael Wahlgren som arbetar med sökmotormarknadsföring ger här sina bästa tips på hur du ska göra för att hamna högt upp i söklistorna.

Michael Wahlgren arbetar sedan tio år tillbaka med sökmotormarknadsföring och är VD och grundare på SEO-byrån Pineberry och han har även skrivit SEO-boken Guldläge på nätet.

– SEO, Sökmotoroptimering, handlar om att synliggöra din sajt på Google så att potentiella kunder hittar den.

Han menar att en hemsida som hamnar långt upp i söklistorna är en väldigt lönsam form av marknadsföring. Ett första steg är att fundera på hur man själv söker på nätet. Andra gör på ungefär samma sätt. DET GÄLLER ATT synas på de googlingar som ger kunder.

– För ett lokalt åkeri i Göteborg kan det vara frestande att synas på sökordet ”åkeri”. Men eftersom få av de som googlar på just ”åkeri” letar efter ett i Göteborg blir det mer relevant att synas på ”åkeri Göteborg”. Använd gärna Googles verktyg Sökordsplaneraren för att se vad folk söker efter.

När sökorden är satta gäller det att optimera sidorna så att Google förstår att de handlar om just dessa sökord. Titeln är det viktigaste elementet, men även rubrik, brödtext och bilder bör ses över.

– Tänk på att innehållet ska vara unikt, du kan alltså inte kopiera text från någon annan sida.

Om innehållet är unikt hamnar man högre upp, Google känner igen om det är exakt likadan text någon annanstans och därmed hamnar man längre ner.

Ett annat tips är att fixa länkar.

– Då många sidor på internet handlar om samma sak använder sig Google av länkar för att bedöma vilken sida som ska synas högst upp vid en sökning. En länk från en sajt kan ses som en röst, och ju större och bättre sajt som ger just dig en röst desto tyngre väger länken. Så fler länkar ger ökad synlighet på Google.

”SYNS MAN INTE FINNS MAN INTE”

Enligt Michael Wahlgren är det ett måste idag att synas på Google.

– Ja, att synas på Google är ett måste för att det är där dina kunder letar efter dig. Tidigare kanske dina kunder hittade dig via Gula sidorna, men nu är det Google som gäller för hela slanten. Även om större åkerier har en fördel när det gäller synlighet på Google har även ett lokalt åkeri all anledning och möjlighet att synas på Google. Det gäller att välja rätt sökord och att sedan jobba för att synas på dessa. Tålamod är en bra egenskap om du vill vinna på Google då det tar ett tag skapa synlighet.

Han förklarar att om du ännu inte börjat arbetet med att synas på Google så är det hög tid.

– Det är väldigt många av Sveriges företag som fortfarande inte valt att satsa fullt ut på Google även om vi sett en stor förändring på senare år. Fler och fler företag ser idag Google som sin viktigaste kanal för att nå ut till nya kunder och öka sin försäljning.

 Men det betyder inte att den som inte börjat ännu ska ge upp slaget på Google.

– Absolut inte. Det betyder bara att du behöver göra det lite smartare.

 

FYRA TIPS SOM KAN HJÄLPA DIG NÅ LÖNSAM SYNLIGHET PÅ GOOGLE

 

1 TÄNK SÖKORD

Att hitta relevanta sökord som dina kunder använder är A och O. Nästan tio gånger så många googlar på ”åkeri” jämfört med ”transportfirma”, vilket säger en hel del om vikten att förstå hur dina kunder googlar. Det är även viktigt att dina sökord speglar det du gör och det du tjänar pengar på. Det finns ingen anledning att synas på sökordet ”entreprenadmaskiner” om du inte erbjuder dessa tjänster eller om det är en olönsam tjänst. Använda gärna Googles verktyg Sökordsplaneraren för att få en uppskattning av hur många som söker på ett visst sökord varje månad.

 

2 MISSA INTE KARTRESULTATET

Med många sökningar som är geografiska blir kartresultatet extra viktigt för dig som vill synliggöra ett åkeri på Google. Görs en geografisk sökning på Google visas ofta ett kartresultat och för ett åkeri är det såklart intressant att synas där. Första steget till att synas på kartan är att öppna ett gratis företagskonto via det som numera heter Google My Business (tidigare Google Places). Det som sedan avgör om just ditt åkeri visas i kartresultatet beror på en mängd olika faktorer som exempelvis hur du optimerar ditt konto på Google My Business, din sajts innehåll, hur många länkar som pekar till din sajt, andelen positiva recensioner etc. En grundförutsättning för att synas i sökresultatet är att åkeriets läge motsvarar sökningen. När någon googlar på ”åkeri Örebro” vill Google bara visa upp åkerier i kartan som ligger just i Örebro.

 

3 UTNYTTJA DINA UNIKA EGENSKAPER

Lika viktigt som att ha det geografiska i åtanke är det klokt att även fundera kring vilka av åkeriets unika egenskaper som går att använda för att hitta relevanta och lönsamma sökord att synas på. Om ditt åkeri erbjuder specialtransporter är sannolikt ”specialtransporter” ett bra sökord för dig. Detsamma gäller dig som hyr ut kranbilar, där ”hyra kranbil” är ett sökord du kan fundera över. Precis som ovan behöver du kolla i Sökordsplaneraren för att se vilka av dina unika egenskaper det söks mest efter.

 

4 GLÖM INTE TEXTEN

Många sajter har en stor andel vackra och säljande bilder. Detta är absolut inget negativt utan ett bra och effektivt sätt att visa vad åkeriet har att erbjuda. Problemet är att Google inte kan läsa och förstå bilder på samma sätt som vi människor. Visst, det går att optimera bilder så att de syns på Google men för att nå en bra synlighet krävs text då Google helt enkelt älskar det. För att Google ska förstå att ditt åkeri hyr ut kranbilar räcker det inte med att du har bilder på bilarna utan du behöver ha text som förklarar det. Att en sida har text står inte i konflikt till att den har många bilder eller användarvänlighet. Det går att kombinera så du får det bästa av två världar. Se till att ta den plats du vill ha, annars gör någon annan det!

 

DETTA GER INTE BÄTTRE SYNLIGHET PÅ GOOGLE

  • Mycket trafik på din sajt ger inte bättre synlighet på Google. Trafikmängden är inget som Google överhuvudtaget tar hänsyn till.
  • Facebook och Twitter i alla ära, men antalet Likes eller retweets har ingen inverkan på hur du syns på Google.
  • Lägg inte tid på att fylla i Meta Keywords i ditt innehållhanteringssystem – Google struntar i det.

 

TIPS TILL DIG SOM KÖPER SEO-TJÄNSTER

  • Se till att du vet vad du köper och att din byrå tydligt redovisar vad de gör för dig.
  • Undvik att bli låst i långa avtal.
  • Sätt rimliga mål tillsammans med byrån. Låter det för bra är de sannolikt också så.

Text: Annika Rådlund. Foto: Eric Robertson och Pixabay.