Sonny Olsson älskar att putsa på fordon i allmänhet och lastbilar och entreprenadmaskiner i synnerhet. Främst är det åkeriägare som vill få en extra lyster på sin vagnspark som vänder sig till honom.

– Jag har inte behövt lägga ut speciellt mycket pengar på reklam. De fordon som jag rekondat brukar vara den bästa marknadsföringen, säger han när han tar en kort paus i det omfattande jobbet att gå över lacken på en sex år gammal Scania.

 

Det är sent på lördagseftermiddagen och hemma väntar sambon och de båda barnen på att han ska komma hem. Inne i den stora lokalen är det fullt med andra fordon och båtar, som dock inte ingår i helgens arbetsuppgifter.

Att rekonda stora fordon är lite speciellt av flera skäl, men den kanske mest uppenbara är att han får passa på när de står stilla.

– Ja, det blir en hel del helgarbete, men det är ingen nackdel. Det finns ingenting som är så avkopplande som att stå en hel dag med putsmaskinen, säger han glatt och berättar att han haft polerande som en hobby så länge han kan minnas.

Redan som ung hade han några stylade bilar som han gärna ställde ut och den absoluta favoriten var en Volvo 855R med en speciell röd originalkulör som ytterst få bilar hade. Även om mycket tid gick åt till att bygga om den, den hade bland annat teve och Playstation, så var det roligaste att putsa på den.

– Det var ganska naturligt att jag sökte mig till bilvårdsbranschen och jobbade på flera olika företag innan jag fick jobb som resande säljare. Men jag kunde inte släppa intresset och driver nu mitt företag vid sidan om, vilket passar alldeles utmärkt eftersom just de här uppdragen bara går att göra på helgerna.

 

Mycket jobb

Att rekonda stora maskiner innebär flera utmaningar där den mest avgörande är att hitta en plats under tak där han kan utföra arbetet.

– Det är inte alltid som kunden har tillgång till ett garage. Då gäller det att hyra in sig på någon lämplig plats där det finns tillräckligt med utrymme dels för själva fordonet men även en byggnadsställning som byggs upp runt hytten eller en skylift, som han egentligen föredrar att använda.

Dagen till ära har han fått plats hos Växjö Bil & Släp och fordonet, en Scania 2010, är inne på sin tredje rekond hos honom.

Under vintern har fordonet rullat åtskilliga tusen mil i snö och slask och detta har satt en hel del spår i lacken, som blivit blästrat av grus och utsatts för både salt och smuts.

Det första steget är att avfetta och tvätta bilen grundligt och sen låta lacken torka innan det är dags för det som han själv tycker är den roligaste biten, att polera fram den ursprungliga glansen.

Med tanke på lastbilens storlek tar detta jobbet från åtta timmar och uppåt och innebär att han i flera steg arbetar sig över karossen med allt finare lammullsrondeller tills dess att lacken är nästan lika blank som när den lämnade fabriken.

 

Olika sorters lacker

– Därefter lägger jag på ett lackskydd och detta tar upp till två timmar, beroende på lackens skick. Torra lacker som är porösa sväljer betydligt mer medel än de hårdare lackerna som är vanligast på lastbilar. Detta är ju arbetsfordon som ska tåla riktigt tuffa tag, många tvättar sina bilar med vanliga kvastar, säger han och tillägger att efter att lackskyddet lagts på får det härda över natten.

Dagen efter torkas det av och sen handlar det om att finslipa det sista innan karossen är glänsande fin och det är dags att torka av rutorna. Många åkeriägare väljer även att lägga till en interiörrengöring och detta är vanligast bland de bilar som har flera olika chaufförer.

– Det är stor skillnad mellan olika fordon, bland dem som har flera förare är det betydligt smutsigare och mer att göra än i hytter där kanske bara ägaren själv vistats. Då brukar man ta av sig skorna och se till att hålla det riktigt rent och snyggt omkring sig. Jag använder mig av både dammsugare och tryckluft för att få bort all smuts och sedan rengörs panelerna med mikrofiberdukar, säger han och tillägger att små detaljer som att ta ut golvmattorna och skura av dem gör underverk för trivseln i hytten.

 

Nya trender

Klädseln rengörs på djupet och när det gäller skinn återfettas denna så att det håller sig mjukt och fint. En tydlig trend är att allt fler frågar efter glasbehandling som gör en så pass stor skillnad för sikten att den som en gång satsat på detta aldrig vill vara utan.

Samma sak gäller vinylbehandling av däcken samt lackskydd av fälgarna som även detta gör stor skillnad för helhetsintrycket och hur fordonet uppfattas ute på vägen.

– En lastbil är ett åkeris bästa marknadsföringsplats. Ser fordonet ovanligt rent och fint ut lägger andra bilister märke till den, så jag tror att det kommer att bli allt vanligare att åkerierna kommer att lägga mer pengar på just rekonditioneringen. Förr var det vanligast bland dem som skulle ställa ut sina fordon, men nu ser jag att man anlitar mig även för de bilar som går i daglig trafik. Det är en ganska blygsam utgift i förhållande till den uppmärksamhet som man får på köpet, säger han.

På sikt är drömmen att kunna utvidga verksamheten så att han kan leva på sitt företag, men tills vidare drivs verksamheten parallellt med arbetet som resande säljare.

Förutom polerutrustningen och de olika bilvårdsprodukterna har han ett släp som alltid står packat och där finns även en byggnadsställning som är enkel att montera på plats ute hos kunderna.

– Det är en stor fördel att inte ha några stora fasta kostnader i form av till exempel en egen lokal. För min del passar det alldeles utmärkt att hyra in mig på plats vid behov, och jag ser det inte som någon nackdel med att vara ute mycket på vägarna. Det är snarare kul att få se nya platser och att träffa kunder på plats, säger han.

Text och foto: Peter Fredriksson

FAKTA
Namn: Sonny Olsson
Bor: Moheda
Ålder: 34
Familj: Sambo, två barn
Intressen: Familjen och bilar
Arbetar som: resande säljare
Företag: Sonny´s tung rekond, enskild firma