Scantruck är som svensk importör och återförsäljare av Manitou-teleskoplastare snart nära en världspremiär på en splitterny New Ag-serie på inte mindre än nio jordbruksteleskoplastare.

Manitou har precis introducerat den nya serien för de europeiska återförsäljarna vid ett internationellt arrangemang på den italienska ön Sardinien.

De nya är storebror och lillebror till de Manitou-lastare som det omfattande programmet också fortfarande innehåller. Nämligen den lilla och särdeles populära jordbruksteleskoplastaren MLT625 samt de tre höga lastarna MLT840, MLT960 och MLT1040.

Den svenska importören får också snart möjlighet för att presentera den av de nio nya maskiner som förväntas att bli en storsäljare på den svenska marknaden.

”Vi kan presentera Manitou MLT737-130 PS+, som garanterat blir en klassiker inom jordbruksteleskoplastare. Den avlöser den kända MLT735, men får ännu flera hästkrafter och större lyftkapacitet, förutom många nya funktioner som Manitou har tillfört i hela den nya serien”, förklarar Claus Bjerregaard, produktchef hos Scantruck.

MLT 737-130 PS+ lastar upp till 3.700 kg och har en lyfthöjd på upp till 6,90 meter. En maskin som är snabb på alla funktioner och som är helt ideell till både mindre och mellanstora lantbruk, värderar produktchefen hos Scantruck.

Deutz-motor i alla

Med NewAg-maskinerna markerar Manitou ett viktigt val av motorleverantör till samtliga maskiner. Det står Deutz på motorerna i alla nio modeller, och det leder till glada miner hos Scantruck.

”Deutz är en självständig och oberoende motorfabrik, och vet att många kunder föredrar just Deutz-motorer i sina maskiner. De är konsekventa och okomplicerade motorer, som är enkla och billiga att underhålla”, säger produktchef Claus Bjerregaard.

Manitou erbjuder inte mindre än fyra olika transmissioner i de nio maskinerna. Modellerna MLT630-105 och MLT733-105 är försedda med den enkla Power Shuttle-transmissionen och har 101 hk. På de små kompaktmaskinerna har motorn dessutom flyttats så att den sitter på sidan.

Konstruktörerna har valt Powershift Plus med sex växlar fram och tre bak till maskinerna MLT635-130 PS+ och till MLT737-130 PS+, och de teleskoplastarna har 130 hk.

Det är 101 hästar i maskinrummet på såväl MLT630-105 V CP och MLT639-105 V, som är maskiner med hydrostatisk M-Varioshift transmission. De två växlarna går respektive från 0 till 18 km/t och från 0 till 40 km/t.

 

Ny CVT-generation

För halmfolket ligger det mest intressanta i den översta klassen med den helt nya generationen av steglös, variabel CVT-transmission M-Vario Plus. Här är MLT940-140 V+ toppmodell med 136hk, lyfthöjd med upp till nio meter och kapacitet att svänga upp fyra ton. Maskinen har två mindre bröder i M-Vario Plus-klassen, nämligen MLT635-140 V+ och MLT741-140 V+. Båda har motsvarande motorstyrka, med lyfthöjder på respektive 6,08 och 6,90 meter och lastkapacitet på 3.500 och 4.100 kg.

På hydrauliksidan har Manitou gjort det möjligt att skaka skopan eller siloklon. Allt material i skopan eller klon kommer effektivt ut genom att trycka på Bucket Shake-knappen.

Så är det också resultattänk i det nya hydrauliksystemet, där oljeströmmen återskapas inne i cylindern utan användning av ytterligare energi. Hydraulikoljan blir kvar inne i ventilen i ett slutet kretslopp. Sänkning av bommen kräver ingenting av maskinen. Den snabbsänks med hjälp av tyngdkraften. Därmed kan den outnyttjade effekten användas till att utföra andra funktioner. Det ger naturligtvis ökad produktivitet, men också upp till åtta procent mindre förbruk av bränsleolja.

Den smarta hydrauliken gynnar också den kända MLT840. Samtidigt med lanseringen av den helt nya serien, har Manitou utnyttjat möjligheten att också ge MLT840 en ansiktslyftning och dessutom en helt ny Stage IV-motor.

Nyheterna i maskinrummen kommer helt klart konkurrera om uppmärksamhet med den helt nydesignade NewAg-hytten, som är identisk i alla modeller. Dels har Manitou gjort ljudnivån i hytten till det lägsta som business manager Anker Lemvig har upplevt som mångårig teleskoplastarexpert. 73dB är hela 40 procent mindre än tidigare och ca detsamma som i en personbil som kör 100 km/timme.

 

Flytta runt på knapparna

Instrumenteringen i den nya hytten är nästan magisk. Funktionsknapparna har fyra olika färger, som klart indikerar om de har med säkerhet, transmission och motor, hydraulik eller andra funktioner att göra. Dessutom följer de tidsandan och kan flyttas: trådlöst.

”Man väljer själv om knapparna ska sitta på armstödet, eller på instrumentpanelen. När man flyttar en knapp från den ena positionen till den andra, flyttar knappens position med automatiskt. Samtidigt är alltså alla knappar färgkodade. Röd för säkerhet, orange för transmission och motor, blå för hydraulik och svart till övriga funktioner”, berättar Claus Bjerregaard.

Joysticket är förresten nu en integrerad del av förarsätets armstöd och följer sätets rörelser.

 

Lätt tillgång och fullständig utsyn

Nyheterna i förarhytten börjar redan i dörren. Genom att göra en kurva i golvet vid dörren säkras ännu lättare tillgång. Väl sittandes i det luftfjädrade Grammer-sätet kan maskinisten se fram emot helt optimal utsyn genom panoramarutan som är gjuten i ett stycke. ROPS- och FOPS-skydd högst upp är utformade som lameller som är monterade i vinklar, så att föraren också har bra utsyn genom skyddsgallret.

Det handlar inte bara om att se, men också om att bli sedd, anser Manitou. Därför är det riktigt mycket ljus på den nya maskinens förarhytt. Förutom arbetsljus är den också försedd med fyra extra LED-lampor. De fyra LED-lamporna är tillsammans med backkamera extrautrustning, men Claus Bjerregaard berättar att Scantruck gör dem till standard i Elite-versionerna av maskinerna, som är de mest sålda i Sverige.

Scantruck

Bilden: Manitou MLT737-130 PS+ verkar bli favoriten på den svenska marknaden av de nio helt nya teleskoplastarna till jordbruket. Foto/Källa: Scantruck.