I Norge planeras en 27 kilometer lång vägtunnel på 390 meters djup. Undervattenstunneln E39 Rogfast kan slå fyra världsrekord när den blir klar 2024.

I sydvästra Norge projekterar Norconsult världens djupaste och längsta undervattensvägtunnel.
Tunneln E39 Rogfast ska gå mellan Stavanger och Bokn – via den lilla ön Kvitsøy – och kommer att bli 27 kilometer lång och som mest ligga på 390 meters djup. Den ska användas för biltrafik och kommer att ha fyra körfält, två i varje riktning.

Norconsult deltar med 24 olika kompetenser vid byggandet av tunneln. För att klimatpåverkan ska bli så låg som möjligt har man tagit fram över femtio innovativa och hållbara förslag till det norska vägverket. Det handlar bland annat om att optimera materialanvändningen men också om att förse bygget med förnybar vind- och solel.
Tunnelbygget drivs från tre städer och har en byggtid på sju år från första entreprenaden 2017. Tunneln tas i bruk 2024.
Kostnaden för Rogfast är beräknad till drygt 14 miljarder norska kronor, enligt Byggfakta Norge. Tunneln ska bland annat finansieras med vägavgifter.

VÄRLDSREKORDEN
Om projektet går enligt planerna kommer det att sätta
en rad världsrekord och bli:
• Världens längsta undervattenstunnel för biltrafik (ca 27 km)
• Världens längsta fyrfiliga väg i tunnel (ca 27 km)
• Världens djupaste fyrfiliga väg i tunnel (-392 m)
• Världens djupaste vägkorsning (- 200 m)

Text: Susanne Bengtsson Foto: Statens Vegvesen/Cowi AS/Norconsult