Finska Lännen fortsätter att utveckla sina ”multimaskiner”, och precis som Fem Myror Är Fler Än Fyra Elefanter tar de bokstav för bokstav. Nu har de kommit fram till ”K”.

En sak är säker. Den europeiska miljöcertifieringen har verkligen drivit på utvecklingen av diverse olika fordon, inte minst lastbilar och entreprenadfordon som traktorgrävare/ grävlastare. Men så vill inte Lännen längre att vi kallar deras maskiner eftersom de själva idag talar om multimaskiner, och med all rätt. Detta och mycket annat får vi lära oss vid ett fabriksbesök i finska Loimaa, som kanske motsvaras av Hudiksvall med Huddig eller Eskilstuna med Bolinder-Munktell och Volvo. Det är vilket fall ett litet centrum för finsk maskinindustri, med stolta traditioner och mycket kunnande.
Och anledningen till att man nu vill komma ifrån benämningen traktorgrävare och dylikt är att man helt enkelt inte anser att man längre kan kalla det för samma sak som de små gula traktorgrävarna med små framhjul som är så populära ute i Europa och i USA. De har visserligen sticka bak och skopa fram, men där slutar också likheterna. En multimaskin i stil med Lännen har ett betydligt bredare användningsområde som dels har med framkomlighet att göra, men också möjligheten att anpassa den till specialjobb som linjearbete och spårarbete. Detta verkar dock inte vara lika uppskattat i resten av världen som i Sverige, Norge och Finland, förmodligen beroende på att mantimmar är dyrare här och transporter av fordon mer kostsamt i både tid och pengar.

SÅ VI HAR alltså utvecklat en entreprenadmaskin, eller multimaskin om du så vill, för nordiska behov och finska Lännen är en av tillverkarna. Deras modeller följer i princip alfabetet och nu är man framme vid K-serien där de största nyheterna är den nya steg 4 miljömotorerna, som är som entreprenadmaskinernas Euro 6 kan man säga, samt en omgjord och rymligare arbetsplats för chauffören. Det är numera tio centimeter mer plats på bredden plus att panelerna på armstöden är omgjorda, allt efter vad kunder berättat att de skulle vilja förändra.
Men om vi grottar ner oss lite i motorn, för det är intressant på flera sätt. Det som exemeplvis överglänser vridmomentets toppnotering på 750 Nm vid 1500 varv hos stora modellen 8800K är att motorn faktiskt har 740 Nm från låga 1000 varv, vilket gör det möjligt att både sänka bränsleförbrukningen och bullernivån för de runt omkring maskinen i väldigt många situationer. Motorn behöver för övrigt ingen EGR-ventil, trots att den är miljögodkänd enligt de nya bestämmelserna.

BEHÖVER DU SEDAN mer hydraultryck höjer du varvet och och Danfoss-pumpen på 174 cc och 294 liter/ minuten får gå på max. En ny funktion är en ”shunt” där du helt enkelt reglerar hur mycket hydraulolja som ska användas till framdrivning kontra sticka/skopa, allt beroende på viket jobb som ska utföras.
Och som vanligt är det Agco Power som levererat motorn som kallas 49 AWF. Företaget köpte upp Valmet, som tidigare levererade motorer till Lännen, Hymas med flera, och Lännen räknar det därför som finskt.
Inne i hytten hittar vi också en ny rattstång med två ”knäleder” så att den kan ställas in mer fritt och anpassat efter varje förares önskemål. De flesta väljer Svab-spakar, enligt Lännen, men det går givetvis att sätta dit vilka spakar som helst.
I princip alla maskiner som byggs har redan en slutkund, detta eftersom nåstan alla maskiner anpassas på olika sätt till kundens önskemål. Dels handlar det naturligtvis om vilken typ av arbete som multimaskinen ska göra, men också högst personliga önskemål om allt från förarmiljö till smörjsystem osv. Kunden har helt enkelt mycket att säga till om när denne köper sin multimaskin.

VI SKA OCKSÅ berätta att det finns en lillebror till 8800K som heter 8600K med bland annat en lite mindre motor. likaså att det är ungefär tre maskiner i årsproduktionen på cirka 100 som är identiska, vilket innebär att det byggs ungefär 33 olika modeller av Lännen varje år.
Vi ska också nämna att de har varumärkena Lundberg och Hymas under sitt paraply, där Lundberg lever och frodas som hjullastare. Man har också något som kallas Watermaster Classic V, som precis som övriga maskiner numera har steg 4 motor, och som är en ”grävbåt” eller hur man nu ska förklara den. Det är ingen storsäljare kanske, men inte minst länder med stora floder, kanaler och våtmarker köper Watermaster.
Kort sagt verkar Lännen leva i all högönsklig välmåga, även om de senaste åtta åren varit tuffa i hemlandet. Finland återhämtade sig aldrig efter kraschen 2008 och det är först nu som finnarna på allvar ser ljuset i tunneln. Detta märks också på den inhemska försäljningen som nu börjat ta fart. Annars är det i första hand Sverige som varit och är den stora marknaden.

TILLSAMMANS MED K-SERIEN lanseras också en vagn kallad Multimate som kan dras rakt bakom eller vinklas ut åt sidorna via en led på dragstången. Vagnen är också godkänd för 50 km/t i Sverige, vilket är den första i sitt slag. Tillsammans med K-serien tänker sig Lännen att detta därmed ska kunna bli en riktig multimaskin och därmed ersätta en traktor, grävare samt en liten lastbil.
Och i vissa sammanhang, kanske inte minst när det gäller kommunala anläggningsarbeten, så kommer det garanterat att vara en kostnadseffektiv och bra lösning. K-serien förväntas leva ungefär tre år innan det är dags att förnya den utifrån nya miljökrav och annat.

Fakta Lännen 8800K
Motor: Agco Power 49 AWF.
Slagvolym: 4,9 l.
Effekt: 127 kW/1 700-1 900 varv.
Vridmoment: 750 Nm/1 500 varv.
Hydraulpump: Danfoss 174 cc.
Kapacitet: 294 l/min.
Vikt utan skopor: Ca 12,5 ton (beroende på utrustn.).
Axlar: Dana (4WD).
Längd: 9 300 mm.
Bredd: 2 600 mm.
Pris: Beror på utrustning.

Text och foto: Henrik Fitinghoff