Under sportlovsveckorna ökar antalet bilister på vägarna. Uppemot 30 procent av bilolyckor sägs vara kopplade till trötthet bakom ratten, vilket gör det till ett större problem än alkohol. I syfte att förebygga trötthet har två kockar tillsammans med Assistansbolaget tagit fram en meny med mat som ska göra oss till säkrare bilförare. 

Vi har alla stannat till vid en vägkrog eller snabbmatsrestaurang. Men enligt studier gör typisk snabbmat oss tröttare i stället för piggare. Då uppemot 30 procent av trafikolyckorna är trötthetsrelaterade kan detta vara ett stort problem. I syfte att förebygga trötthet har kockarna Bella Seger och Johan Sjöberg tillsammans med Assistansbolaget tagit fram en trafiksäker meny som baseras på mat som ska göra oss piggare.

– Att äta snabbmat när man är ute och kör är ingen bra idé. Det är fet mat med snabba kolhydrater som gör dig mer dåsig och trött. Det är inga bra egenskaper bakom ratten, säger Bella Seger, kock på Fridas restaurang i Helsingborg och en av kockarna bakom den trafiksäkra menyn.

Att menyn uppmärksammas inför sportlovet är ingen tillfällighet. Under sportlovet ger många familjer sig ut på vägarna. Det är fler bilar i rullning, det blir trängre på vägarna och risken för olyckor ökar.

– Trötthet har visat sig kunna stå för fler olyckor på våra vägar än alkohol. Det tillsammans med stress och mycket trafik på vägarna kan göra sportlovsveckan extra olycksdrabbad. Med den trafiksäkra menyn hoppas vi kunna sprida kunskap om hur man kan förebygga trötthet på vägarna och därigenom få ned antalet incidenter på vägarna, säger Lukas Fryklund, vd på Assistansbolaget och initiativtagare till Den trafiksäkra menyn.

Enligt den information som använts av kockarna och Assistansbolaget i projektet kännetecknas trafiksäker mat av att hålla blodsockret på en stabil nivå. Maten ska bland annat vara rik på protein, zink och järn.

– Vi har tittat på en rad källor för att lyckas ta fram trafiksäker mat. Magert kött är bra och kan göra din hjärna mer pigg. Järnet hjälper till att transportera syre och är trötthetsbekämpande medan zink ökar din koncentrationsförmåga, säger Lukas Fryklund.

Den trafiksäkra menyn innehåller förslag på frukost, lunch, mellanmål och middag. Hela menyn med recept och tillagningsguide finns på http://assistansbolaget.nu/den-trafiksakra-menyn/.

Den trafiksäkra menyn 

Frukost 

Energishot och egengjord müsli med turkisk yoghurt.
Innehåller bland annat mängder med c-vitamin, nötter, frön och färska bär.

Lunch
Wraps med rimmad oxbringa
En proteinbaserad lunch som med enkelhet kan intas antingen i bilen eller vid en rastplats. Proteinet minskar mängden serotonin, som gör dig sömnig.

Mellanmål
Rågbröd to go
Ett mellanmål perfekt att ta med i bilen. Magert kött, som är rikt på både protein och järn, tranbär, avokado och ärtskott finns bland ingredienserna.

Middag
Hälsosam Chili con carne
En middag som passar hela familjen. Rik på både protein, järn, zink och långsamma kolhydrater.

Foto/Källa: Assistansbolaget