I sin senaste konceptlastbil har Volvo Lastvagnar utvecklat sitt första hybridfordon för fjärrtransporter. Kombinerat med de övriga förbättringarna av fordonet ger detta en minskning av bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen på omkring 30 procent. 

Volvo Lastvagnar presenterade sin nya konceptlastbil första gången i maj 2016 och har nu utvecklat och förbättrat den ytterligare. Förutom den förbättrade aerodynamiken, det lägre rullmotståndet och den minskade vikten har den nya versionen också fått en hybriddrivlina – en av de första i sitt slag för tunga fjärrtransporter.

– Vi vill leda utvecklingen inom elektromobilitet och ständigt tänja på gränserna när det gäller att minska bränsleförbrukningen och utsläppen, säger Volvo Lastvagnars vd, Claes Nilsson.

– De kommande åren kommer vi att övergå mer och mer till förnybar energi i samhället. I den utvecklingen är vi övertygade om att elektromobilitet och hybridteknik kommer att spela en allt viktigare roll. Drivlinan i vår konceptlastbil har utvecklats för att öka transporteffektiviteten och visa vägen mot mer hållbara transporter. Vår konceptlastbil kommer att ge oss värdefull kunskap och erfarenhet som kan hjälpa oss att utveckla tekniken ytterligare, säger han.

Volvos konceptlastbil är resultatet av den svenska delen av ett bilateralt forskningsprojekt som genomförts i samarbete med Energimyndigheten i Sverige och energidepartementet i USA.

En amerikansk konceptlastbil utvecklades inom ramarna för USA:s energidepartements SuperTruck-program, som drivs i syfte att främja forskning och utveckling för förbättrad transporteffektivitet för fjärrtransporter i Nordamerika.

Fakta: Elhybriddrivlina
Återvinner energin vid körning i nedförsbackar som är brantare än en procent och vid bromsning. Energin lagras i batterierna och används för att driva lastbilen i elläge på plana körsträckor och i mindre branta backar.

– En förbättrad version av Volvo Lastvagnars körstödsystem I See, som har utvecklats speciellt för hybriddrivlinan.

-Vid fjärrtransporter uppskattas hybriddrivlinan kunna bidra till att förbränningsmotorn kan vara avstängd i upp till 30 procent av körtiden. Det sparar mellan fem och tio procent bränsle, beroende på fordonstyp och körcykel.

Volvo Group

Foto/Källa: Volvo Group.