Ibland handlar det om att man ska försöka se ”outside of the box”, eller i det här fallet utanför det utsedda användningsområdet. Bortom vinrankorna, in i skogen. För det finns maskiner avsedda för vingårdar i södra Europa som faktiskt fungerar riktigt bra i svenska skogar. Åkeri&Entreprenad har testkört minitraktorn Euro RS30 från Italienska Goldoni.

Om vi pratar om staden Modena i norra Italien, så tänker många på de exklusiva sportbilarna Ferrari, Maserati och Pagani. Inte lika många tänker på maskiner för småskaligt jord- och skogsbruk. Men utanför staden finns en italiensk traktortillverkare vid namn Goldoni som främst har specialiserat sig på vinodlare och småbrukares behov. En italienare som säljs med slogan ”Technology as a passion” låter redan det väldigt italiensk, men det funkar även när passionen försvunnit i vardagsarbetet.

Även om den lilla maskintillverkaren grundades redan 1926 och snart har över 80 års erfarenhet inom området, så har Goldoni aldrig slagit rot uppe i norden. Kanske beror det på att den nordiska trenden sedan länge gynnat maskiner som mer passar det storskaliga skogsbruket. Men sedan några år tillbaka har pendeln svängt till forne grundaren Celestro Goldonis fördel. Nu finns Goldoni representerade av olika importörer och återförsäljare i hela Skandinavien och där är vinodlare inte direkt den avgörande kundgruppen.

I Sverige är det Hallant AB i Veddige, norr om Varberg, som är importör av de röda italienarna. Företaget säljer ungefär 30 procent av sina maskiner till småskaliga skogsägare. Enligt Vd Oscar Hermansson så upptäckte han att det fanns ett växande behov av ett komplement till traditionell ATV. Något som var robust och tåligt och som från början inte vuxit fram ur ett nöjesbehov utan mer tänkt som ett rent arbetsredskap. Efter en tids letande så fann Oscar företaget Goldoni och började importera maskinerna till Sverige.

Goldoni Euro RS30 är en av fabrikens mindre traktorer men låt dig inte luras av storleken. Det är en stark och robust arbetsmyra som passar fint till den självverksamme skogsägaren som oftast manuellhugger och själv vill skota ut sitt virke. Eller varför inte använda den i jaktlaget för att underlätta transporten av tunga djur ut ur skogen? Eller ploga gårdsplanen? Användningsområdena är många.

Oscar Hermansson menar att en minitraktor har flera fördelar jämfört med en ATV. Bland annat så bidrar hög totalvikt (1 110 kilo) till att effektivt få ner kraften i marken och den låga tyngdpunkten gör att ekipaget inte välter så lätt. Andra fördelar är att den går att traktorregistrera och på så vis få en låg försäkringskostnad. Att den dessutom är byggd för tuffa tag och har en slitstark motor och drivlina gör att modellen blir ännu mer intressant.

I den tekniska specifikationen går det att läsa att den lilla fyrhjulsdrivna Goldonin har en tvåcylindrig dieselmotor från Lombardini (19 kW). Den har mekaniska trumbromsar runt om och en hyfsad markfrigång på 272 mm. Vidare finns en manuell nioväxlad låda med tre backväxlar, tre hög- och tre lågväxlar framåt. Den är även utrustad med diffspärr på både fram- och bakaxeln vilket Goldoni är ensamma med att kunna erbjuda på en traktor i sitt segment.

Det mesta av transmissionen byggs av Goldoni ”in house”. Allt från framaxel, bakaxel och växellåda. Däremot köps motor och karossplåt in från Lombardini. Företaget grundades i Italien på 1920-talet men ingår numera i den amerikanska Kohler koncernen. De har en årsproduktion på 1,2 miljoner motorer och tillverkar normalt motorer till bland annat båtar, jordfräsar och flistuggar.

Första intrycken av Goldoni RS30 är att den ser robust, kompakt och smidig ut. Den är basic utrustad och saknar onödiga designdetaljer och därmed har antal saker som kan gå sönder minimerats. Inget extra allt. Det som behövs finns där, punkt slut. Instrumentering, spakar och reglage är tydliga och logiskt placerade. Med några enkla handgrepp öppnas motorhuven och det går smidigt att komma åt att serva samt fylla på vätskor. Placeringen av ljuddämparen på vänster sida framför framhjulet är däremot inte så lyckad. Den sitter väldigt utsatt och kan lätt hugga tag i sly och grenar och antingen bucklas till eller i värsta fall slitas loss. Stolen är kanske inte den mest ergonomiska på marknaden men fyller sin funktion. Över förarplatsen finns en rejäl störtbåge som ger föraren extra skydd.

I övrigt är minitraktorn utrustad med redskapslyft samt hydraul- och kraftuttag. Maximal lastvikt är 1 680 kilo och den kan dra upp till 3 390 kilo. När det gäller tillbehör så går det givetvis att komplettera med allt från griplastarvagnar, gräsklippare, skopor, plogar eller harvar fast från en annan tillverkare. I stort sett så passar samtliga tillbehör på marknaden som är framtagna till traditionella ATV.

Vår RS30 som för dagen är ihopkopplad med en griplastarvagn från svenska Kranman tar sig fram lätt och smidigt i terrängen även fast det är kuperat och stenigt. Här kommer den effektiva fyrhjulsdriften samt höga markfrigången väl till pass. Reglagen är lättarbetade och ekipaget slingrar sig enkelt fram i beståndet även fast det på vissa ställen är trångt mellan stammarna. Efter att ha provat de flesta funktionerna som vår testtraktor är utrustad med så lämnar vi beståndet och kör upp på skogsbilvägen igen. Det går knappt att ana vart maskinen har gått fram i beståndet vilket ger ett bra betyg.

När det gäller service så finns det inte något fast serviceavtal med någon särskild verkstadskedja vilket innebär att traktorn kan lämnas in på den verkstad som ligger närmast kunden. På Hallant AB lyfter man fram det som en stor fördel vilket vi är beredda att hålla med om.

Sammanfattningsvis så kan det konstateras att Goldoni RS30 är en liten fyrhjulsdriven skogsmulle med robust drivlina och arbetsvillig motor. Den har ett pris som motsvarar och i vissa fall är lägre än en traditionell ATV. Att den har låg försäkringspremie, hög tillförlitlighet och är enkel att serva gör att den får många pluspoäng i protokollet. En annan fördel som är nog så viktig är att du förmodligen slipper invänta att sonen eller dottern kommer hem från sin busåkning med familjens ATV innan du kan sätta igång och jobba. Goldoni RS30 inbjuder inte till så mycket lek och bus, ungefär lika mycket som en sliten familjebil.

Text och foto: Annette Eilert