Hur mycket kan jag egentligen lasta maximalt på bil och släp? Ja, det är en fråga som yrkesförare ofta ställer sig och den är dessutom synnerligen befogad. För det är en inte helt enkel ekvation att få ihop. Men sedan cirka ett år tillbaka finns en beräkningstjänst online som kan hjälpa åkerier att säkerställa att de kör lagligt.

Transportföretag i Sverige betalar varje år stora summor i böter på grund av att de överskrider den maximalt tillåtna lastvikten. Som yrkesförare har man ett ansvar att undvika över­ last. Man vill givetvis lasta maximalt, samtidigt som man måste ha koll på hur mycket last man får ha, något som kan vara ganska krångligt att beräkna.

Lastvikt Sverige AB är ett nystartat företag men med mångårig kompetens inom beräkning och kon­ struktion av transportfordon, som tagit fasta på just detta. För cirka ett år sedan lanserade man nämligen Lastvikt.se, en beräkningstjänst online som vänder sig till yrkeschaufförer för godstransporter. Med några få tryckningar ges besked direkt i mobilen eller på data­ skärmen om hur tungt lass man får dra.

– Reglerna kring maximal last är krångliga och beräkningarna komplicerade. Det är här vår tjänst Lastvikt kommer in i bilden, säger Mats Edvardsson, som är den som har byggt programmet och gör kontinuerliga ändringar.

Att inte ha koll på sin maxlast kan bli en kännbar historia.

– Skulle man råka ut för böter kan det innebära att man går back på hela månaden.

 

FÖRETAGETS  BERÄKNINGSTJÄNST  HJÄLPER till att beräkna maximal last och utför beräkningar för olika kombinationer av fordon för de olika vägklasserna.

– Vi ser att många tillverkare bygger allt för att vara max i själva fordonet, men man måste räkna ut alla måtten, var alla axlar sitter med mera, för att veta vad man får lasta, berättar han och fortsätter:

– Tjänsten som tagit cirka sju år att utveckla baseras på fordonsdata från Transportstyrelsen.

– Programmet tar hänsyn till alla variabler. Och du får även förslag på jämn fördelning av lasten för lägsta slitage. Allt du behöver göra är att mata in dina registreringsnummer, så kommer resultatet direkt på skärmen. Beräkningarna skickas också till din e­post så att du kan spara dem till nästa gång.

Det kan användas av enskilda åkare men även av lastbilscentraler där åkare kan kopplas till en central beräkningspool.

 

MÅNGA  TRANSPORTKÖPARE  KRÄVER rätt  last, och får även förslag på jämn fördelning av lasten för lägsta slitage. Allt du behöver göra är att mata in dina registreringsnummer, så kommer resultatet direkt på skär men. Beräkningarna skickas också till din e­post så att du kan spara dem till nästa gång.

Det kan användas av enskilda åkare men även av lastbilscentraler där åkare kan kopplas till en central beräkningspool.

Med Lastvikt slipper man diskussioner om rätt last kontra överlast, menar Mats Edvardsson.

– Här får du svart på vitt vad du kan lasta.

Med beräkningstjänsten vänder man sig även till skolor där utbildning sker av framtidens chaufförer.

– Här har vi utvecklat ett koncept där eleverna kan kombinera olika fordon och få ett resultat de kan jämföra med sina egna beräkningar.

Han berättar att även försäljare av fordon har nytta av tjänsten, då de med hjälp av denna på ett enkelt sätt kan visa kunden vilken kombination av fordon som ger bästa lastförmåga.

– Det verkar hela tiden dyka upp nya användningsområden. Ett företag som köpte bilar från olika tillverkare jämförde med vilka de kunde lasta mest och rätt.

Även miljön är en vinnare, påpekar Mats Edvardsson.

– Att bilarna utnyttjas maximalt innebär mindre miljöpåverkan och även slitaget på våra vägar minskas när fler förare kör med rätt last.

 

LASTVIKT.SE LANSERADES I början av 2016 och används redan av en mängd förare och åkerier.

En av dem som använder tjänsten är Hans Zackrisson, utvecklingschef på AO Logistik, Renova Miljö AB. Företaget som verkar i Västsverige, arbetar med avfall och återvinning och Hans Zackrisson menar att för dem spar tjänsten både tid och grubblerier om rätt vikt.

– Det är riktigt suveränt faktiskt, särskilt som vi här i Göteborgsområdet är så ”drabbade” av olika bärighetsklasser på vägarna.

I verksamheten finns 220 tunga fordon av olika ty­per och att då hålla reda på hur mycket last man får ha är inte helt enkelt, menar han.

–  Det är fantastiskt bra att bara behöva lägga in registreringsnumret, och sedan direkt få fram vad vi kan lasta. Och det riktigt fina är ju att det här behöver vi bara göra en gång per

Resultatet sparas sedan i en pärm på kontoret samt även i respektive bil. På det viset har chaufförerna, som ofta växlar mellan bilarna, alltid informationen tillgänglig för just den bil de kör.

–  Man kan ju givetvis sitta och räkna själv men det tar ju tid från annat, och risken finns dessutom alltid att det blir fel, avslutar han.
Text Catharina Olsson-Lindh. Foto: Lastvikt