Svenska tech-bolaget Einride presenterar världens första T-pod – en helt ny typ av transportfordon skapad för att nå framtidens miljömål.

 

Det svenska tech-bolaget Einride har nu tagit fram den första prototypen av det nya självkörande och batteridrivna transportfordonet, T-pod. Einride har skapat en ny fordonsklass som är helt utvecklad och anpassad för att möta framtidens miljökrav med hjälp av eldrift och självkörandeteknik. T-poden drivs av batteri, saknar förarhytt och är betydligt mindre än dagens tunga lastbilar. Einrides transportsystem baserad på T-podar kan ersätta tunga lastbilstransporter på ett klimatsmart sätt.  Bolaget beräknar att 60 % av dagens lastbilstransporter skulle kunna ersättas med Einrides lösning. Det skulle innebära att målen med en minskning av koldioxid från godstransporter i Sverige med upp till 60 % till år 2030 blir fullt möjligt med Einrides lösning.

  

”Klimatet är vår generations största utmaning. Transport står för 25 % av utsläppen globalt och vi måste hitta nya lösningar. Einride handlar om att driva förändringen och visa att det går att skapa ett hållbart transportsystem bara vi är villiga att förändras.” säger Robert Falck, CEO Einride.

 

Einride annonserade sitt projekt i april i år och fick stort internationellt genomslag för sin lösning av koldioxidfria transporter. Den moderna transportlösningen hyllades bland annat av Washington Post, TechCrunch och Venture Beat. Einride är det första bolaget att, med hjälp av T-poden, drastiskt kunna förändra hur framtidens fordon av tunga transporter kommer att se ut.

 

T-poden är ett fordon framtaget för att vi ska kunna nå miljömålen för framtiden och under Almedalesveckan kunde man för första gången se prototypen och själv testa att köra transportsystemet direkt i deras monter. T-poden är 7 m lång och har en driftvikt av 20 ton vilket är betydligt mindre än dagens tunga lastbilar. T-poden kontrolleras via länk av en operatör vilket ger fördelen med den mänskliga flexibiliteten och beslutsfattandet men ger också möjligheten att nyttja fördelarna med ett självkörande system.

 

”Teknikutveckling ger oss nya möjligheter, nu måste vi välja hur vår framtid skall se ut. Vi måste ta ett ansvar för förändring och att skapa något bättre. Vi kan göra en skillnad och skapa en ny framtid men då måste vi våga förändra och förändras”, fortsätter Robert Falck.

 

Prototyplanseringen av T-poden är ett första steg mot Einrides mål att transportera gods på sträckan Göteborg-Helsingborg. Genom installation av 200 T-pods med tillhörande ladd-stationer på sträckan kommer Einride kunna erbjuda koldioxidfria och kostnadseffektiva transporter till kunder redan 2020. Avtal på 60 % av kapaciteten är redan tecknat, och Einride räknar med att redan undan hösten 2017 utöka med fler sträckor då intresset hittills varit mycket stort från investerare och både befintliga och potentiella kunder.  Transportsystemet kommer att ha en kapacitet på upp till 2 000 000 pallar per år och detta medför en utsläppsbesparing motsvarande 400 000 personbilsresor på samma sträcka.

 

 

 

Information om T-poden:

Lastkapacitet: 15st standardpallar (0,8×1,2m)

Vikt vid full last: 20 ton

Längd: ca 7 meter lång

Batterikapacitet: 200 kWh energi

Körsträcka på en laddning: 200km

 

www.einride.eu

Foto/Källa: Einride