Artiklar

Full fart hos Kran- och Dieselservice

Verkstadsgolvet är fullt av tunga maskiner.

När Hasse Håkansson bestämde sig för att starta eget 1979 fanns det en stor och växande marknad för verkstäder som inriktade sig på tunga maskiner, men under årens lopp har såväl efterfrågan som många av konkurrenterna försvunnit.

– I dag handlar det inte så mycket om att konkurrera utan snarare om att samarbeta med varandra, säger Hasse Håkansson som 67 år fyllda fortfarande tillbringar en stor del av dagarna på jobbet.

 

Det är full fart på verkstadsgolvet där de fem anställda jobbar med olika tunga maskiner som grävare, lastbilar, entreprenadfordon och en och annan lastbil, och det ligger kvar en distinkt doft av diesel och avgaser i luften efter att man kört in de senaste fordonen.

Medelåldern är relativt låg om man inte räknar in Hasse Håkansson, som med ålderns rätt börjat att ta ut pension, men som fortfarande inte kan slita sig från de dagliga arbetsuppgifterna.

– Nu håller jag mig till åtta timmar på dag för min egen del, mer än så ska ingen egentligen behöva jobba. Men många småföretagare i den här branschen jobbar i stort sett hela den vakna tiden, säger han när han tar en paus och vi slår oss ned i fikarummet, dit man bara är välkommen om man tar av sig skorna som av naturliga skäl snabbt blir oljiga och smutsiga inne i verkstadslokalen.

 

Lång erfarenhet

Under de senaste 53 åren har han på olika sätt jobbat med tunga maskiner, först som anställd på dåvarande Motorkompaniet i Ronneby där en stor del av arbetsdagarna bestod i att serva och reparera lastbilar och grävmaskiner. Samtidigt grodde planerna på att en dag starta eget och när han träffade Roland Persson som var anställd på dåvarande Chassi & Kaross i samma stad bestämde de sig för att göra ett försök. Eftersom Roland Persson hade jobbat mycket med hydraulik medan Hasse Håkansson var den som kunde maskinerna och växellådorna föll det sig naturligt att företaget fick namnet Kran & Dieselservice.

– Vi behövde stora utrymmen och det var ingen större mening med att hyra en lokal, så 1983 köpte vi den här marken och byggde hallen som är på 35 x 28 meter, vilket vi i början trodde skulle bli en riktigt bra investering. Så här med facit i hand visade det sig att visst blev de löpande kostnaderna lägre, hade vi hyrt skulle vi nog fått betala en månadshyra på uppemot 25000 kronor, så på så sätt var det en fördel. Men någon vidare investering blev det inte, en sådan här industribyggnad är svår att sälja trots att den är modern och ändamålsenlig för den här typen av verksamhet, säger han.

 

Söker efterträdare

Fram till 1988 jobbade de båda kollegorna tillsammans och som mest hade man 14 anställda, men 1988 valde Roland Persson att starta eget med inriktning på enbart hydraulik tillsammans med sina söner medan Hasse Håkansson fortsatte med inriktningen mot maskiner och växellådor.

Nu är ambitionen att hitta en efterträdare eftersom de egna barnen inte har möjlighet att ta över, och några av de anställda har visat ett visst intresse för att fortsätta verksamheten i egen regi. Att avveckla företaget är det sista alternativet och det vill han helst inte tänka på eftersom det i så fall skulle innebära att de som jobbar på företaget skulle bli arbetslösa.

– Jag har full förståelse för att många tvekar om att bli egna företagare i dag, dels innebär det ett stort ansvar mot de anställda som blir helt beroende av hur duktig du är på att driva företaget. Men sen är det även svårt att få vardagen att fungera om man har familj. I dag är samhället uppbyggt på att båda behöver vara hemma för att ta hand om barnen, och då går det inte att jobba tolv timmar om dagen eller mer, säger Hasse Håkansson som menar att de extremt långa arbetsdagarna som många småföretagarna har inte är hållbara.

– Jag brukar säga att om du behöver jobba så mycket så mår vare sig du eller företaget bra. Men visst har jag jobbat mycket också, som mest var det då vi hade tre servicebilar och då låg vi ute i veckorna i södra och mellersta Sverige. I dag har vi dock valt att fokusera på närområdet och som mest åker vi bara några mil, bland annat i arbeten med grävare.

 

Förändrad marknad

Under årens lopp har verksamheten förändrats i takt med hur kundernas efterfrågan sett ut och i dag handlar mycket om jobben om att renovera växellådor, kopplingar, bromsar och motorer på hjultraktorer, bandgrävare och lastbilar.

Hasse Håkansson som kan det mesta som är värt att veta om det mekaniska erkänner att han inte hängt med i den snabba digitala utvecklingen, utan de bitarna som baseras på felsökning via datorn överlåter han med varm hand åt de yngre förmågorna.

– Då håller jag undan så att jag inte är i vägen, det är ett annat sätt att tänka på så jag håller mig till de manuella momenten, säger han och tillägger att i dag kommer de flesta av kunderna från NCC, Skanska, Ragnsells samt Garnborns Åkeri där det sistnämnda funnits med i kundstocken sedan det startades.

Under årens lopp har Hasse Håkansson sett både bra och dåliga tider, när konjunkturen viker drabbar det åkerierna och entreprenadföretagen och detta i sin tur spiller över på verkstadsföretag som Kran & Dieselservice. Under en tid var man beroende av de reparationer som kom från skogsnäringen och när det började gå riktigt dåligt för den branschen 1993 fanns det inget alternativ för Hasse Håkansson än att själv försätta den egna verksamheten i konkurs.

– Men vi var snart tillbaka och har klarat oss bra sedan dess, det gäller att ha låga omkostnader och att se till att ha lång framförhållning så att det blir full beläggning i verkstaden. I dag när maskinerna och lastbilarna blir allt bättre minskar så klart reparationsbehoven, man får ju ut betydligt fler mil eller timmar i dag jämfört med för 20 år sedan, säger han.

Text och foto: Peter Fredriksson

 

 

logo
Catharina Olsson-Lindh