Jörgen Larsson är snickaren som ganska motvilligt skaffade grävmaskin och startade entreprenadfirma. Ensam driver han i dag Jörgen Larsson Entreprenad AB med bas i Dala-Järna. Ofta har han så roligt att han frågar sig själv: är det här ett jobb?

Företagaräventyret började för Jörgen för 21 år sedan, efter att han hade fått sluta för säsongen på byggföretaget som han jobbade som snickare på.
Att vara utan sysselsättning blev för tråkigt.
– Jag har problem med att sitta still.
Så han beslutade sig för att starta enskild firma. En bilverkstad fick det bli. Det passade bra eftersom han lade ner det mesta av pengarna han tjänade på att köra rallycross.
– Det är otroligt dyrt att köra racing, en tävling på den nivå jag körde på kunde kosta 10 000 kronor för en tävlingshelg.
Jörgen körde rallycross på distriktsnivå, men även några tävlingar i SM-klassen.
– En av säsongerna tror jag att jag kom upp i fyra, fem stycken och slutade runt tia i klassen. Men det höll inte i längden, det blev för dyrt och det var svårt att somna om kvällarna när man oroade sig för ekonomin.
Jörgen gjorde redan en massa verkstadsjobb åt bekanta. Han kunde ju lika gärna börja ta betalt?, resonerade han.
Jörgen Larsson är född 1966, men det märks inte. Energin och det ungdomliga sättet gör att han lätt skulle kunna passera för tio år yngre.
Att det skulle bli entreprenadverksamhet av det hela var mest en slump. Det skedde när Jörgen ville anlita en kompis för att göra ett markarbete vid sin verkstad.
Det var 2004 och Jörgen hade nyss avslutat sin motorsatsning efter ha kört först folkrace och sedan rallycross i 18 år.
– När jag bad om hjälp med markarbetet sa kompisen med grävmaskinen: nu när du har sålt racerbilen har du råd att skaffa dig en egen traktor. Och det gjorde jag, det fick bli en gammal Hymas från 1970-talet som jag snart bytte mot en annan.
Jörgen fick ganska snabbt förfrågningar om att komma och göra grävarbeten åt olika personer, han hade ju faktiskt en traktor.
Det var inte riktigt vad Jörgen hade tänkt sig.
– Jag tyckte att jag först och främst var snickare och ville hålla fast vid det. Traktorn ville jag ha själv för att gräva upp nån stubbe eller göra nåt mindre arbete hemma på gården. Jag var inte beredd att ta steget fullt ut i början.
Men när han för tiotalet år sedan skaffade en Volvo BM 6300 blev det roligt på allvar. Rörelsen formade sig till en professionell entreprenadverksamhet och omvandlades till aktiebolag.
De jobb som i dag utförs är till huvuddelen olika former av schakt- och grävarbeten, både för privatpersoner och företag.
– Det rör sig om det mesta, vatten och avlopp, bland annat enskilda avloppsanläggningar, men även isolering och dränering av husgrunder. Jag har också hjälpt till med plöjning för jordvärme och röjt buskar längs vägkanter – för enskilda skogsägare och för större skogsbolag.
Jörgen Larsson har inga planer på att bli fler fast anställda i företaget. I stället hyr han in personal när det behövs. Länge anlitade han pensionärer med lång erfarenhet från branschen. Det handlar om en delvis bortglömd resurs, tycker Jörgen.
– De har lång erfarenhet och är ofta lugna och trygga med en oerhörd rutin.
Men nu har den pensionär han anlitat mest faktiskt gått i pension. På riktigt. I stället är det Gunnar Lundahl som är ”spadgubbe” i de flesta fallen. Han sköter de markarbeten som krävs. Ungefär 60 procent av tiden – under en säsong – räknar Jörgen med att han behöver hjälp.
Just den här onsdagen håller Jörgen och Gunnar på att schakta ur en bit av en trädgård för att få ordning på en avloppsanläggning. Det är november och det skymmer tidigt, men än är det några timmar till stängningsdags i grävtjänstbutiken. Både Gunnar och Jörgen vill få klart så mycket som möjligt innan de går hem för dagen.
– Vi trivs bra ihop, jag tror säker vi kommer att jobba mer ihop framöver, säger Gunnar muntert bakom skägget.
– Han är uthyrd från Munters Bygg, ett företag som jag har samarbetat med under hela mitt yrkesverksamma liv, säger Jörgen.
Bakom joysticken i Huddig-traktorn sköter han skopan som gör gropen i trädgården allt större. Det märks att han är nöjd med sin maskin som han köpte begagnad som 2012 års modell för drygt ett år sedan.
– Det är en så kallad kombimaskin för både gräv- och schaktarbeten. Och så är det ju svensk kvalitet, eller hur?
Förutom traktorgrävaren har han en nyinköpt Ford Transit, 2012 års modell även den, som Jörgen använder för att frakta utrustning. De flesta av sina kunder hittar han i Vansbro kommun, men på somrarna har det de senaste åren blivit en avstickare till Malung för att göra grävarbeten för att lägga ner fiberkabel.
– Det brukar bli sex till åtta veckor. Det är så jag vill ha det, avslutade projekt. Det passar mig bäst. Jag vill inte gärna fastna i något.
Annonserat har han bara gjort några gånger i ett lokalt annonsblad. Och det gjorde han efter en tillfällig svacka i orderingången.
Någon större expansion drömmer Jörgen Larsson inte om.
– För mig är det först och främst viktigt med kvalitet, att jobbet blir bra och ordentligt gjort.
Vintrarna innebär färre entreprenadjobb och därför har Jörgen tagit upp mekandet i liten skala igen, för ett byggföretag i området. Ibland är han lastbilschaufför när en bekant behöver hjälp. Han försöker också ta de snickarjobb som dyker upp. ”Det kan vara bra med många ben att stå på”, är filosofin. Trots allt är entreprenadverksamheten den dominerande delen av företaget. Den omfattar 90 procent av den årliga arbetsinsatsen.
Problem pratar inte Jörgen om, de verkar inte finnas. Åtminstone inte värda att nämnas. I stället är det fröjden som betonas. Hur många är lika nöjda med sina jobb som Jörgen Larsson?
– Det är ju som man säger: det blir en livsstil. Det här jobbet. Eller vad man ska kalla det, haha. När helgen är över känner jag: äntligen måndag! Varje dag är ett nytt och omväxlande äventyr. Jag stortrivs.
Text och foto: Eric Bengtsson.