I årets upplaga av det tyska testet ”Green Truck Award” segrade en Scania R 500 med god marginal. Testet har ett fokus på lägsta för­brukning och Scanias nya lastbils­generation ihop med den uppdaterade 13-liters­motorn visade sig återigen vara en vinnande kombination. Lägsta för­brukningen med tillhörande miljöeffekter i kombination med högsta snittfarten är upp­skattade egen­skaper bland kostnads- och miljömedvetna åkare. 

Med en snittförbrukning på 24,92 liter/100 km, och en snittfart på 79,91 km/h på den drygt 35 mil långa tävlingssträckan, var marginalen till tvåan drygt 0,4 liter/100 km. Översatt till en årlig körsträcka på 15 000 mil för en typisk fjärrbil handlar den skillnaden om i stor­leks­­ordningen 600 liter per år (eller cirka 3 m3diesel på fem år).

De senaste 3-4 åren har Scania prisats i hundratals tester när oberoende journalister runt om i Europa har genomfört bränsletester.

– Green Truck Award är ett speciellt jämförelsetest eftersom det fokuserar på bränsleförbrukning som för kunderna kanske är den enskilt viktigaste faktorn ur kostnads- och hållbarhetsperspektiv, säger Wolfgang Buschan, Product Director, Long Haulage, Scania Trucks.

– Att vi tog hem utmärkelsen i år igen är oerhört smickrande.

Green Truck Award arrangeras av de tyska facktidningarna VerkehrsRundschau och Trucker. Ekipagen, med en tågvikt på 40 ton, körs under strikt kontrollerade former på en slinga mellan München och Nürnberg. Både förbrukning och snittfart övervakas noga och eventuella skillnader i väder- eller trafikförhållandena sorteras bort. Låg förbrukning minskar förstås inte bara kostnaderna, det hänger också samman med ökad energi­effektivitet, minskade CO2-utsläpp och ökad hållbarhet.

Scania