Motorer, växellådor, karosser och chassin: Mazdas helt nya SKYACTIV teknologier är alla utvecklade för att öka effektiviteten i Mazdas nya generation av bilar med tanke på förbättrade långsiktiga miljöhänsyn samtidigt som de ytterligare skall öka säkerheten och körglädjen.
Innovation och utveckling är själva kärnan i SKYACTIV, som är helt inriktad på optimerade förbränningsmotorer och lättare bilar. Eftersom dessa nya tekniker skall användas i den kommande generationens samtliga nya Mazda-modeller – och inte bara i dyra ”gröna” modellvarianter – kommer de att förbättra den totala nyttan för alla Mazda-kunder i hela världen.
SKYACTIV-G bensinmotor: jakten på den perfekta förbränningsmotorn
Nya direktinsprutade SKYACTIV-G bensinmotor har en hel rad av helt ny teknik. Den är extremt kraftfull, men ändå anmärkningsvärt bränsleeffektiv. Den tar motorns kompression till en ny nivå genom att lösa alla de problem som hittills hindrat denna utveckling. Sådana okonventionella metoder är typiska för Mazdas unika ingenjörskonst.
- Extremt högt kompressionsförhållande på 14,0:1.
- Detta höga kompressionsförhållande har möjliggjorts på grund av bl.a. ett 4-2-1 grenrör, kolvtopparnas nya utformning, nya effektivare multi-insprutare och andra nya tekniska lösningar för att förhindra spikning.
- Motorns inre friktion har minskats med 30 %.
- Kontinuerligt variabla ventiltider (dubbel S-VT) på både insug- och avgassidan minimerar pumpförlusterna.
- 10 % lättare motor.
- Cirka 15 % lägre bensinförbrukning och CO2-utsläpp än nuvarande Mazda 2.0 liter MZR bensinmotor.
- Cirka 15 % mera vridmoment vid låga varvtal och i mellanregistret.
SKYACTIV-D dieselmotor: högt vridmoment och ren förbränning
Ren, högvarvig, snabbare respons och roligare att köra än någonsin tidigare: Mazda har höjt ribban för en dieselmotor med SKYACTIV-D. Kompressionsförhållandet spelar en central roll även här, eftersom motorns interna process helt omprövats. Resultatet blev en mycket effektiv motor som uppfyller de allra högsta miljökraven utan att behöva några extra reningssystem.
- Cirka 20 % lägre bränsleförbrukning jämfört med dagens 2.2 liters MZR-CD dieselmotor tack vare ett extremt lågt kompressionsförhållande på 14,0:1 och större expansionsfas efter kompressionen.
- Variabla ventiltider för avgasventilerna möjliggör återcirkulation av avgaser, som omedelbart stabiliserar förbränningen efter en kallstart.
- En tvåstegs avgasturbo ger en kraftig och kontinuerlig gasrespons genom hela varvtalsregistret upp till 5.200 varv/min.
- 10 % lättare motor än nuvarande 2.2 liters MZR-CD dieselmotor.
- 20 % minskning av motorns inre friktion.
- Högeffektivt keramiskt partikelfilter.
- Motorn uppfyller Euro 6, Tier II BIN 5 i USA och Japans nya långsiktiga avgasregler utan att behöva fördyrande extra reningsprocesser för att minska de nitrösa gaserna NOx.
SKYACTIV-Drive automatisk växellåda
En smidig, bränslebesparande automatisk växellåda som är rolig att använda: Mazdas SKYACTIV-Drive är utvecklad för att ge det allra bästa när det gäller automatisk växling och effektivitet – även för dieselmotorer med mycket högt vridmoment. Sätt spaken i Drive-läge!
- Unik teknik kombinerar fördelarna med en konventionell automatisk växellåda, en steglöst variabel växellåda (CVT) och en dubbelkopplingslåda.
- En vidareutvecklad lockup-funktion för alla sex växlarna ger samma direkta känsla som i en vanlig manuell växellåda och minskar bränsleförbrukningen med cirka 7 % jämfört med dagens automatiska växellåda.
- Snabb och mjuk växlingsrespons tack vare ny elektromagnetisk kontrollenhet.
- Jämn och kraftig acceleration redan från stillastående.
- Kan användas tillsammans både med motorerna SKYACTIV-G och SKYACTIV-D.
SKYACTIV-MT manuell växellåda
Lättare, mindre och mer effektiv: Mazda har utvecklat sin nya sexväxlade manuella växellåda SKYACTIV-MT för att förbättra bränsleekonomin utan att kompromissa när det gäller körglädje. Utgångspunkten har varit växellådan i Mazdas legendariska sportbil MX-5 med sina korta och direkta växlingslägen.
- Optimerad för framhjulsdrivna bilar och med korta och direkta växellägen som hos en Mazda MX-5.
- En betydligt mindre och lättare växellåda än den nuvarande.
- Den kompakta växellådan tillåter ett mer effektivt utnyttjande av motorrummet.
- Bättre bränsleekonomi tack vare mindre mekanisk friktion.
SKYACTIV-Body
Starkare och säkrare, men även lättare: Mazdas utvecklingsingenjörer återvände till ritbordet för att skapa SKYACTIV-Body, som kombinerar lägre vikt och starkare material i en helt ny karosskonstruktion.
- 8 % lättare genom användning av en nyutvecklad karosskonstruktion, nya produktionsprocesser med nya sammanfogningsmetoder och en ännu större del höghållfasthetsstål.
- Förbättrade köregenskaper tack vare en 30 % vridstyvare kaross.
- Högsta passiva säkerhet genom förändrade krockzoner med förmågan att bättre fördela krockkrafterna.
SKYACTIV-Chassis
Mazda har utvecklat ett chassi som kombinerar snabba och följsamma vägegenskaper med hög komfort och stabilitet, även i mycket hög hastighet. SKYACTIV-Chassis har även en mycket hög vridstyvhet, bl.a. tack vare sin lättare vikt.
- Känslan av att vara ett med bilen, inspirerad av Mazdas sportkupé MX-5 och dess karaktär av ”Jinba Ittai”.
- Bättre köregenskaper i alla hastigheter, både snabbare reaktioner i låga och medelhöga hastigheter samt ökad stabilitet i höga hastigheter tack vare bl.a. nya bakre stötdämparinfästningar, placeringen av bakre reaktionsstag, styrningens komponenter och dess geometri.
- Utmärkt vridstyvhet tillsammans med en minskning av chassivikten på 14 % tack vare nya fjäderben fram och ett nytt bakre multilänk-system.