ANNONS
Nya generationen av Mercedes-Benz tunga lastbil Actros har utlovat 4-7 procent lägre bränsleförbrukning än sina föregångare. Nu visar ett 1000-mils test med tre Actros på Europas motorvägar att det stämmer – med marginal. 4,5-7,6 procent lägre blev förbrukningen i de 40-ton tunga ekipagen.
Nya Mercedes-Benz Actros premiärvisades i juni, och är den första lastbil på marknaden som klarar de kommande Euro VI kraven redan nu. Något som minskar utsläpp jämfört med idag med ca 80 procent. Dock har hittills sänkningar av NOX och partikelutsläpp oftast betytt höjd bränsleförbrukning. Men i ett nyligen genomfört 1000-mil långt test visar Mercedes att man även lyckats sänka dieselförbrukningen med minst 4,5 procent. Den som väljer en ny Actros med den nuvarande avgasreningen (Euro V) kan sänka bränsleförbrukningen med hela 7,6 procent.
Det 1000 mil långa testet företogs i vanlig trafik på en sträcka från Rotterdam i Holland till Stettin i Polen. Den 85 mil långa rutten kördes tur och retur i 24 timmars skift under sju dagar till dess att de 1000-milen var avklarade. Totalt användes tre ekipage: En Actros 1844 Bluetec 5 av nuvarande modell, och två nya Actros 1845. En Bluetec 5 och en Bluetec 6. Alla var dragbilar med 3-axlade semitrailers och en vikt på 40 ton.
I snitt körde man 160 mil per dygn, 80 mil på dagen och 80 mil på natten.
På referensbilen uppmättes en genomsnittlig förbrukning på 2,71 l/mil medan den nya Actros 1845 Bluetec 6 stannade på 2,59 l/milen (-4,5 procent). Och den nya Actros 1845 Bluetec 5 klarade sig på 2,51 l/mil. 7,6 procent under sin föregångare.
Även förbrukningen av avgasreningsvätskan Adblue sjönk markant. Från dagens Actros 1844 Bluetec 5 till den nya Actros 1845 Bluetec 6 så rör det sig om en minskning med 40 procent. Från 0,155 – 0,086 l/mil. För en lastbil som rullar 20,000 mil om året betyder det uppemot 10,000 kronor lägre kostnader bara i minskad Adblueförbrukning.
Nya Actros börjar produceras i oktober.