Vinteravställningen medför allvarliga risker för motorcyklar: korrosion inom oljesystemet. Den tyska motorolje- och tillsatsspecialisten LIQUI MOLY ger råd för hur du undviker obehagliga överraskningar till våren genom att vidta några enkla åtgärder.
Motorer som inte kommer att startas på flera månader står alla inför samma problematik: korrosion. Vattenkondens och bränsleavlagringar påskyndar utvecklingen av syror som kan ge allvarliga skador på motor, oljesystem och lager, förklarar Dietmar Schmid, tillämpningsingenjör på LIQUI MOLY. Han är själv motorcykelentusiast som kör veckolånga turer i Europe och Afrika.
”Korrosion är inte bara störande, utan kan även orsaka dyra reparationer. Men det finns ett enkelt sätt att förhindra korrosion i oljesystemet: motoroljebyte innan vinteravställningen”, säger Schmid. Tillsammans med oljan tappas vattenbaserade syror och andra föroreningar av. ”För att rengöra motorn noggrant ska du tillsätta LIQUI MOLY Racing Engine Flush i den gamla oljan”, rekommenderar Schmid. Tillsatsen löser upp slam och avlagringar. Efter några minuter tappas tillsatsen av tillsammans med den gamla oljan. “Nu fylls den nya oljan på i en ren motor och levererar full prestanda till våren. Och viktigast av allt är du slipper oroa dig över korrosion i oljesystemet under vintern.”
Ett annat problem för motorcykeln vid vinteravställningen är bränslet. Bensin föråldras efter en period. ”Tillsatserna i bränslet bryts ned och tändningsförmågan försämras. När du ska starta motorcykeln för första gången efter vintern kan den vara svårstartad”. säger Dietmar Schmid. ”Jag rekommenderar att du tillsätter LIQUI MOLY Petrol Stabilizer i tanken när motorcykeln ställs av. Tillsatsen bevarar bränslets egenskaper och gör motorn lättare att starta efter vintern”. Det skyddar dessutom bränslesystemet mot oxidering. Tillsatsen är lämpad för både 4-takts- och 2-taktsmotorer. ”Den kan också användas i alla bensinmotorer som ställs av periodvis som t.ex. gräsklippare och snöskotrar.”