Motorolja och tillsatser från den tyska tillverkaren Liqui Moly finns att köpa i allt fler länder. Nu har Liqui Moly nått gränsen på 100 exportländer genom att börja exportera till Algeriet. ”Det är ännu ett steg på vår väg mot världsmarknaden”, säger Gerhard Riedmüller, exportchef på Liqui Moly.
De första varorna har redan skickats till Algeriet. ”Landet är inte bara Afrikas största land rent geografiskt, utan har även mycket goda ekonomiska utsikter”, enligt Riedmüller. ”Avgörande var dock att vi hittade en stark samarbetspartner på plats, nämligen Zaïm Bouslama från EURL Bouslama i Constantine”. Precis som i de flesta andra länder har Liqui Moly inget eget dotterbolag i Algeriet, utan arbetar tillsammans med nationella importörer.
”Bilförarna i Algeriet ser redan fram emot Liqui Moly”, säger Zaïm Bouslama. Det varma klimatet och den sämre kvaliteten på bränsle i jämförelse med Europa ställer ännu större krav på motoroljorna. ”Människorna här längtar efter en högkvalitativ motorolja. De är gärna beredda att betala lite mer för bättre prestanda och större skydd – i slutändan finns det ju inget som man kan spara mer pengar på än på att undvika motorskador”, enligt Bouslama.
Just vid tveksam bränslekvalitet kan motorskador även uppstå på grund av avlagringar som sätter sig i sprutmunstycken och i förbränningsrummet och ger sämre prestanda samt högre spritförbrukning och slitage. Det är här som tillsatser från Liqui Moly kommer till användning. De hälls helt enkelt i tanken och rengör motorn så fort den börjar arbeta.